PlayStation 5

De PlayStation 5-gekte is losgebarsten. De console van Sony is wereldwijd uitverkocht en inmiddels worden scalpers rijk via Marktplaats. De uitstekende lancering-games, spannende nieuwe controller en de snelle laadtijden maken het een gewild product. In deze chaos is het daarom extra belangrijk om te benadrukken dat de PS5 verre van vlekkeloos is.

Een console bij launch of de maanden erna kopen is eigenlijk een beetje een gok. Early adopters mogen dan al vroeg van het nieuw speelgoed genieten, maar tegelijk hebben ze ook een product dat op meerdere vlakken niet helemaal af is. Nieuwe edities met andere en vaak betere componenten komen later beschikbaar terwijl het apparaat ook wordt voorzien van belangrijke updates en meer exclusieve software. De grote vraag is daarom nu ook: hoe essentieel is het om op de korte termijn een PS5 te bezitten? We nemen stap voor stap door wat de nieuwe PlayStation in zijn mars heeft.

Design
Men raakt niet uitgepraat over het ontwerp van de PS5. Het design valt ergens tussen een gigantische lompe router en prachtig futuristisch ruimteschip. Het is ook gewoon een bakbeest, of je hem nou verticaal of horizontaal plaatst. Ik heb zelf de versie met diskdrive, die nog een extra stukje dikker is. De bijgeleverde DualSense-controller is net als de console tweekleurig. De een vindt het mooi (daar val ik onder) en een ander vindt het de lelijkste console ooit gemaakt. Ik vind het eigenlijk vooral irrelevant. De console komt grotendeels uit zicht in de tv-meubel en het is niet iets dat dagelijks storend is.

Hardware
De specificaties van de PS5 zijn mooi en zeker de 500 euro kostprijs waard, maar hoe pakt de boel in de praktijk uit? De grootste wauw-factor zijn toch wel de snelle laadtijden die dankzij de razendsnelle PCIe 4.0-ssd mogelijk worden gemaakt. In Spider-Man: Miles Morales wordt New York in letterlijk een paar seconden geladen en tijdens het spelen zie je nooit een laadscherm. Op de PS4 moest je constant wachten als je een gebouw inging of als je een missie opnieuw deed. Daar is niets meer van over.

Ook als je tussen games schakelt gaat dat als de bliksem en je bent binnen tellen aan het gamen. Je hebt geen tijd meer om even snel je telefoon te checken of iets anders te doen, omdat je onmiddellijk weer in de gameplay zit. Het is na al die jaren met laadschermen niets minder dan een verbluffende ervaring. Een functie zoals Quick Resume op de Xbox Series X|S had het nog beter gemaakt, helaas is er op dit moment geen echt alternatief beschikbaar.

Als het gaat om graphics en performance is de sprong naar de volgende generatie momenteel vooral goed zichtbaar bij een game zoals Demon’s Souls. De beeldkwaliteit is fantastisch en die draait op de standaard modus op een extreem stabiele 60fps. Bijna alle games hebben wel een 60fps-modus, al gaat dat vaak ten koste van native 4K of ray tracing. Het is een compromis dat te verwachten was, want zelfs de beste grafische kaarten voor pc’s kunnen dat amper aan. Waar de volgende generatie consoles tot nu toe in staat zijn wordt pas echt over een paar jaar duidelijk. Dan hebben de ontwikkelaars de tijd gehad om de specs te optimaliseren. Je hebt overigens wel een goede televisie nodig om van de grafische upgrades te kunnen genieten. Het verschil met de PS4 is anders niet zo groot.

Helaas komt de hardware ook met een paar kanttekeningen en het is onduidelijk of die op de korte termijn opgelost kunnen worden. Voor consoles vind ik het geluid dat ze maken veel belangrijker dan het uiterlijk. Het slechte nieuws is dat de PS5 vaak verre van stil is. Hoe luid je PS5 is hangt wel van een hoop factoren af. Bijvoorbeeld: hoe ver je ervan af zit, hoe gevoelig je bent voor zowel hoge als lage tonen, wat voor model je in huis hebt en puur geluk. De PS4 en PS4 Pro raakten snel oververhit en waren berucht om het feit dat ze vaak als een luide haardroger konden klinken. Dit ondanks dat Sony altijd heeft beweerd dat de consoles ‘fluisterstil’ waren.

Voor de PlayStation 5 maakt Sony opnieuw de belofte dat het apparaat stil is. Met de koeling zit het in ieder geval dit keer goed dankzij de gigantische heat sink en liquid metal in plaats van koelpasta. Toch is de PS5 vaak helemaal niet zo geruisloos. De voeding is dit keer de boosdoener en je kunt op YouTube al duizenden filmpjes vinden van mensen die hun PS5 filmen om de ‘coil whine’ te laten horen. Dit is een laag zoemend geluid dat iets weg heeft van een scheerapparaat. Het geluid wordt harder tijdens bepaalde games en kan zelfs merkbaar luider worden als je met de in-game camera over een omgeving draait. Het is ook hoorbaar als de PS5 op ruststand wordt gezet.

Naast de coil whine kan de PS5 ook andere vervelende geluiden maken. Mijn PS5 kwam met een hoog en penetrant piepgeluid (vele anderen hebben dit probleem ook gemeld). Na veel onderzoek bleek dat dit veroorzaakt werd door de metalen ring rondom de fan. Er ontstond resonantie tussen het metaal en de behuizing. Ik moest gelijk met een Torx T8 aan de slag en rubberen o-ringen onder het metaal plaatsen. Het is niet bepaald fijn om gelijk je gloednieuwe dure console open te moeten schroeven. Het is verder ook bekend dat de fan in de PS5 door verschillende fabrikanten wordt geproduceerd. Uit tests blijkt al dat ze verschillende geluiden en decibel-niveaus produceren. Wat je in de doos krijgt kun je niet van tevoren weten. Mijn Nidec-fan maakt bijvoorbeeld een ietwat ratelend geluid.

Bovenop dit alles is de diskdrive luid tijdens het installeren van games en gaat het tijdens het spelen om het uur even hoorbaar draaien. Dit zijn allemaal frustrerende factoren die veel gamers van de vorige generatie goed kennen. Onder de streep is de PS5 nog steeds meestal stiller dan de PS4 (Pro), maar vergeleken met de muisstille Xbox Series X|S laat Sony het echt afweten.