Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians kent een uitgebreide multiplayer. Laten we beginnen bij het onbegrijpelijke: de game kent geen offline co-op. Je kunt de game in geen enkele vorm van couch co-op spelen en dat is eeuwig zonde. De verhaallijn niet op de bank samen uitspelen, maar ook niet op één console samen online. Je hebt minstens twee Xbox One-consoles nodig om samen te kunnen spelen. Voor elke Halo in de serie heb ik persoonlijk de beste herinneringen aan couch co-op. Dat dit nu ontbreekt doet pijn, het einde van één van de leukste offline-multiplayers ooit.

Halo 5: Guardians Arena 1

Arena-modus
Bij launch zijn twee multiplayer playlists beschikbaar: Arena en Warzone, Big Team Battles komen later dit jaar. In Arena speel je een aantal verschillende modi. Uiteraard is het bekende Slayer van de partij. In vier-tegen-vier matches is het de bedoeling als eerste vijftig kills te maken (of wanneer de tijd op is meer kills dan de tegenstander). Nieuw is het feit dat de locatie van zogenaamde 'power weapons' getoond worden tijdens het spel. De Rocket Launcher en Sniper Rifle kunnen jouw team een sterk voordeel geven, maar omdat iedereen de locatie weet en wanneer het wapen beschikbaar komt, is het vaak al een veldslag voordat het wapen bemachtigd kan worden.

Een andere, nieuwe modus in Arena is Breakout. Dit is een vier-tegen-vier modus waarin je slechts één leven hebt. In een soort digitale arcade-omgeving heb je twee opties: vermoord elk lid van het andere team of breng de vlag naar het capture point. Een grappige combinatie waarin de potjes vaak relatief kort duren. Sowieso zijn de maps in arena wat aan de kleine kant, het is immers maar vier-tegen-vier, maar vooral in Breakout valt dit op. Waarschijnlijk is deze modus meer gericht op het spelen met mensen die je kent, want effectieve communicatie en strategie geven hier zeker een voordeel.

Weer een andere modus die langs is gekomen is SWAT, waarin er geen granaten, schild of radar aanwezig is. Echter is elke headshot die je maakt een one-shot kill, ongeacht het wapen. Deze modus kan heel frustrerend zijn wanneer je bijvoorbeeld in je rug wordt aangevallen, maar het oefenen van headshots en de spanning die het meebrengt maken een hoop goed. Het heeft ook een heel andere strategie nodig. Waar in je in Slayer misschien wel meer run-and-gun doet, is het in SWAT juist taak om jezelf verborgen houden en proberen je tegenstander te verrassen.

Halo 5: Guardians Arena 2

Een free-for-all modus is ook aanwezig in Arena en ook capture the flag keert terug. Al met al past Arena bij de stijl van Halo 5: Guardians. Snelle actie, gebruik maken van nieuwe bewegingsmogelijkheden en de nadruk op teamwork. Het enige nadeel is de grootte van de maps. Ze voelen echt heel erg klein aan met weinig open ruimtes waar je de strijd aan kan gaan, tenminste in de levels die zijn gespeeld. Claustrofobisch wil ik het niet noemen, maar het neigt er wel naar. Gelukkig is er Warzone om aan al mijn behoefte aan grote epische veldslagen te voldoen (in ieder geval tot Big Team Battles ook beschikbaar komen).

Warzone-modus
Warzone is simpel gezegd episch. Aan deze modus doen maximaal 24 spelers mee. Je hebt de keuze tussen Warzone en Warzone Assault, waarvan 'gewoon' Warzone de uitgebreide variant is. Hier heb je een alternatieve winconditie, het behalen van 1000 punten, en kunnen gebouwen over en weer worden overgenomen. Ook doet in Warzone AI mee en zijn er AI-drops in de vorm van Covenant of Prometheans en heuze boss-fights. Het maakt het slagveld groter en epischer in omvang, een verademing ten opzichte van Arena (als grotere maps je ding zijn, uiteraard). Een systeem dat bij Warzone komt kijken is het REQ-systeem.

Halo 5: Guardians Warzone 1

Met het REQ-systeem kun je wapens, voertuigen en andere power-ups gebruiken in Warzone. Zo kun je bijvoorbeeld spawnen in een Warthog of besluiten aan de slag te gaan met een Sniper Rifle. Om dit te kunnen doen heb je twee dingen nodig: REQs en een bepaald REQ-level. REQs kun je krijgen uit REQ-packs en kun je zien als het verzamelen van kaarten. Deze packs bevatten permanente unlocks, zoals een nieuwe helm of pantser, maar dus ook kaarten die je kunt gebruiken in Warzone. Deze zijn niet permanent en worden verbruikt (deze packs koop je met punten die je verdient met het spelen van de game of, als je dat wil, met echt geld). REQ-levels variëren van één tot en met negen en stellen je in staat steeds 'betere' REQs te gebruiken. Bij elk level krijg je een punt die je kunt gebruiken. Een Mantis kun je bijvoorbeeld pas gebruiken bij REQ-level 8, terwijl een Ghost te gebruiken is bij REQ-level 3 . Levels krijg je simpelweg door in een match aan taken te voldoen, vijanden te vermoorden en gebied in te nemen. Simpel, maar door de kracht die je team krijgt bij een hogere REQ is het uiteraard slim om zo snel mogelijk een hoger level te krijgen.

Warzone Assault is de kortere versie van de twee, wat meer attack/defense is. Het ene team moet gebouwen van het andere team zien over te nemen en uiteindelijk de powercore vernietigen. Het andere team moet dit uiteraard zien te voorkomen. Deze speelsessies zijn een stuk intenser dan de gewone Warzone, omdat alle actie geconcentreerd plaatsvindt op een klein speeloppervlak.

Halo 5: Guardians Warzone 2

Aan de andere kant moet je er ook erg in hebben dat het nog altijd mogelijk is om vijandelijke voertuigen over te nemen en te betreden (en dat is erg zonde als je net een Banshee hebt opgeroepen) of dat ze met een simpel wapen je alsnog gewoon de lucht uit kunnen schieten. REQs geven je dus een voordeel, maar maken je niet onverslaanbaar. Je bent gewaarschuwd! Daarnaast is het zo dat je na het gebruiken van een REQ je moet wachten tot je weer 'herladen' bent. Een REQ gebruik een specifiek aantal punten en deze heb je niet meteen weer terug. Na het oproepen van een tank gebruik je bijvoorbeeld acht van deze punten, maar voor je deze terughebt ben je een paar minuten verder. Ga je dan snel dood, kun je niet eens meer een simpele shotgun oproepen, dus ben je weer erg kwetsbaar in de ronde erna. Hier komt dus zeker resource-management bij kijken.

Warzone is een mooie nieuwe toevoeging voor Halo die hopelijk de ondersteuning gaat krijgen die het verdient. De veldslagen zijn grootster, duren langer en zijn met meer spelers dan ooit tevoren. Een mooie multiplayer-optie die gamers meer toegang geeft tot het spelen van wat zij willen. Of het nu Arena is of Warzone (of later Big Team Battles), er is genoeg te vinden om je zoet mee te houden. Bovendien lanceert de game met meer dan twintig maps en komen er daar tot juni meer dan 15 nieuwe (gratis) maps bij, dus we kunnen wel even vooruit. Het totaalplaatje van Halo 5: Guardians klopt en kun je met een gerust hart aanschaffen. Ben je echter geen fan van de wijzigingen die zijn doorgevoerd in deel 4 dan moet je nog even nadenken, want deel 5 gaat nog een aantal stapjes verder.

• Controls zijn beter dan ooit
  • Warzone is een epische toevoeging
  • REQ-systeem werkt goed