Leo's Fortune

Waar veel apps en mobiele games in het begin vooral heel klein en goedkoop waren, zie je steeds vaker ook grotere games verschijnen. Logisch, want door de steeds groter wordende smartphones en tablets heb je veel meer mogelijkheden. Een genre dat het vooral heel goed lijkt te doen is de platformer. Met Leo’s Fortune probeert ontwikkelaar 1337 & Senri een duit in het zakje te doen. Is het ze gelukt?

Het verhaal draait rond Leopold, een klein pluizig wezentje met een onvervalste moustache. Hij is een briljant mechaniciën en uitvinder en heeft hiermee een groot fortuin vergaard. Op een minder goede morgen wordt onze hoofdpersoon wakker en merkt hij dat al zijn goud is gestolen. Wat het verhaal nog raarder maakt, is dat de dief de goudstukken als een soort speurtocht heeft achtergelaten. Er zit voor onze Leo dus niets anders op dan op pad te gaan en zijn goud terug te halen.

Een van de eerste dingen die direct opvallen aan de game is het beeld. Het is niet alleen grafisch bijzonder mooi voor een mobiele game, het is ook heel gedetailleerd. Het spel leidt je door een aantal verschillende settings die allemaal een eigen sfeer hebben. Leo verdenkt namelijk een aantal familieleden van de diefstal. Hierdoor gaat hij van oude mijnen naar winderige woestijnen en nog veel meer.

De besturing is heel simpel, evenals de skills van het besnorde pluisje. Je kunt naar links en naar rechts om je voort te bewegen, je kunt omhoog om te springen en te blijven zweven en omlaag om als een baksteen uit de lucht te vallen. Hiermee zul je je door de levels heen moeten slepen. Onderweg liggen er overal goudstukken die je moet oppakken.

Naast goudstukken zitten de levels ook vol met gevaren in de vorm van puntige raderen, prikkelbossen, gapende gaten in de grond en wat nog meer. Hier zit een heel goede verscheidenheid in. Er is eigenlijk geen moment dat een puzzel of gevaar zo vaak terugkomt dat het opvalt, laat staan dat het de kans krijgt om irritant te worden. Elk level sluit je af met een maximum van drie sterren. Deze sterren kun je verdienen op drie manieren. Wanneer je alle goudstukken in het level haalt krijg je er één. Weet je het level te doorlopen zonder dood te gaan, dan krijg je ook een ster. Tot slot heeft elk level een doeltijd, waarbij je een ster krijgt als je hieronder blijft. Om een level met drie sterren af te sluiten zul je dus aan alle drie voorwaarden moeten voldoen.

Met dit systeem weten de makers overigens zowel de casual gamers als de competitieve spelers te vriend te houden. Je kunt er simpelweg voor kiezen om zonder aan sterren te denken door de 24 levels heen te gaan. Dit kost je wat tijd, maar je kunt het doen zonder een level twee keer te hoeven zien. Het enige nadeel is dat je de vijf bonuslevels nooit zult zien. Hiervoor heb je namelijk een bepaald aantal sterren per speldeel nodig. Voor de competitieve gamers biedt Leo’s Fortune ook meer dan zijn deel aan uitdaging. Zeker de tijdsdoelen zijn bijzonder lastig om te halen. Zelf heb ik na een aantal verwoede pogingen de strijd maar opgegeven om een level op drie sterren te halen. Voor het tijdsdoel heb je namelijk zo veel snelheid nodig dat de kans dat je een goudstuk mist of een keer doodgaat exponentieel omhoogschiet.

Leo’s Fortune is een bijzonder goed spel. Het ziet er prachtig uit, ademt sfeer en heeft een besturingssysteem dat perfect past op een tablet. Het weet met het sterrenverdienmodel ook zowel de casual als de competitieve speler te vermaken. Eigenlijk is dit zo’n game die alles wat het doet goed doet. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is de prijs. Het kost 4,49 euro in de App Store en wat mij betreft is het dat meer dan waard. Met 24 levels, wat niet echt heel veel is, zullen die casual gamers die echt geen noodzaak tot levels herspelen voelen zeker gaan roepen dat het te duur is. Voor al die andere mensen kan ik alleen maar zeggen dat Leo’s Fortune een absolute aanrader is.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Prachtig en sfeervol - Wat klein als je niet van overspelen houdt 8,5
+ Voor alle soorten spelers