Pac-Man Museum

Pac-Man. Gamer of niet, iedereen is bekend met deze gele veelvraat. Bandai Namco nam de taak op zich om maar liefst 10 games van dit icoon te bundelen, alsook enkele extra’s. Maar hebben we na al die jaren nog wel nood aan Pac-Man Museum?

Pac-Man Museum

Een les geschiedenis

Fans hoeven in elk geval geen seconde te twijfelen. Niet elke game van de pillenhapper is aanwezig (de 3D-avonturen worden bijvoorbeeld even uitgesloten), maar toch wordt er een vrij accuraat beeld geschetst van de geschiedenis van Pac-Man. Beginnen doen we naar aloude gewoonte bij het begin, en dat is natuurlijke bij de eerste Pac-Man.

Pac-Man Museum 1

Wat meteen opvalt bij het opstarten van de originele Pac-Man, is dat Bandai de games niet heeft aangepast aan het beeldscherm, maar ze gewoon op een kleiner scherm afspeelt. Puristen zullen zich misschien storen aan de overbodige achtergronden van Pac-Man, maar uiteindelijk is het een vrij logische keuze. Naarmate je verder komt in de geschiedenis van het icoon, merk je ook dat het scherm steeds groter en groter wordt tot het je hele scherm vult. Van een evolutie gesproken.

Steeds hetzelfde, of toch niet?

Hier uitleggen hoe de gameplay van Pac-Man in elkaar zit, zou totaal overbodig zijn. Wat sommigen echter niet zullen weten, is dat het personage ook enkele uitstapjes heeft gemaakt naar andere genres. Zo bezit dit museum ook Pack-Attack, een amusante, maar uiteindelijk vrij onbelangrijke twist op Dr. Mario. Pac-Land daarentegen schotelt je een rechttoe-rechtaan sidescroller voor. Aangezien dit concept ondertussen al zodanig is verbeterd, valt het bij deze game het meeste op dat je een oud spel speelt.

Pac-Man Museum 2

De andere 7 games in deze compilatie (waaronder Ms. Pac-Man, gratis te downloaden tot eind maart) bieden allerlei variaties op de bekende gameplay. De ene game introduceert meerdere objecten om op te eten, de andere geeft je een AI-bestuurde vriend die je helpt bij het verzamelen van de pillen. De game die er met kop en schouders boven uitsteekt, is het vrij recente Championship Edition. Des te jammer is het dan ook dat de vervolgen op deze titel, namelijk Championship Edition DX en Championship Edition DX+ niet op het schijfje staan.

Het effectieve museum

Pac-Man Museum bundelt niet alleen oudere games, het bevat ook enkele extra’s. Door het behalen van een hoge score of andere doelen speel je attributen en personages vrij. Deze verzamelen zich in de Pac Room; jouw eigen kamer waarin je kan bewonderen wat je tot nu toe al hebt gepresteerd en vrijgespeeld.

Nostalgie

Of Pac-Man Museum iets voor jou is, hangt puur af van je interesse voor dit personage. Ben je opgegroeid met Pac-Man, dan zal dit nostalgische tripje de moeite waard zijn. Ben je echter al te vertrouwd met moderne games, dan zal je hier waarschijnlijk maar even zoet mee zijn.

Gespeeld op PlayStation 3. Ook beschikbaar voor Xbox 360 en pc.