DEVICE 6

Het moment waarop je beseft dat de makers van Device 6, Simogo Games, ooit aan het roer stonden van het simpele spelletje Kosmo Spin, weet je dat deze studio van ver is gekomen. Device 6 lijkt in de verste verte niet meer op hun schattige eerste game. Integendeel.

Voor sommigen zal Device 6 een teleurstelling zijn. Als game heeft deze titel namelijk niet enorm veel om het lijf. Het is eerder een les in sfeerschepping. Want hoewel je maar 6 kleine puzzels zult moeten oplossen, is de context waarin je ze aantreft ettelijke keren belangrijker. En gelukkig maar ook, want deze context is mysterieus, onbegrijpelijk, maar vooral prachtig.

Device 6

Device 6 is geen normale game, maar een game verpakt als boek. Je zou kunnen zeggen dat het dan ook een gameboek is, maar als je Device 6 al in actie hebt gezien, zal je al snel beseffen dat dit de game tenietdoet. Je leest weliswaar de grootste tijd van de game door teksten, maar door de vele foto’s, cryptische teksten en woordspelingen ervaar je het helemaal niet als een boek.

Device 61

Daar komt nog eens bij dat het verhaal, tot aan het laatste hoofdstuk, haast willekeurig lijkt opgebouwd zonder duidelijke overgangen. Zelfs aan het einde van de game zat ik nog met vele vragen, maar ook deze werden beetje bij beetje opgeklaard. De game een tweede keer spelen zal dan ook veel duidelijkheid scheppen. Het verhaal hier uit te doeken doen, heeft werkelijk geen zin. Het zou alleen maar voor onnodige spoilers zorgen. Laat ik het er gewoon bij houden dat Device 6 de grens tussen realiteit en virtuele realiteit probeert te vervagen. En dat zorgt voor heel wat mysterieuze toestanden.

device 62

6 hoofdstukken lang zal deze toptitel je in de ban houden, en aan het einde van bijna elk hoofdstuk krijg je een puzzel voorgeschoteld. Deze puzzels geven je meestal net dat tikkeltje meer informatie om het hoofdstuk opnieuw te doorlezen, alle foto’s uit te pluizen en muziekfragmenten te herbeluisteren om zo uiteindelijk voldaan de oplossing in te voeren. Verwacht overigens geen ellenlange vraagstukken, maar eerder subtiele mysteries evenals kleine hints hier en daar die je uiteindelijk naar de overwinning leiden.

Als deze review wat mysterieus overkomt, dan is dat wel omdat Device 6 een groot mysterie is. Maar hoewel ik aan het einde het mysterie nog steeds niet helemaal had opgelost, was ik wel voldaan. En dat wil al wat zeggen. Misschien heeft het te maken met het ongelooflijke verhaal, de fantastische productiewaarden voor een iOS-game of de unieke graphics. Maar waarschijnlijk is het gewoonweg de optelsom van al deze dingen samen. Simogo is een ontwikkelaar om naar uit te kijken. Ervaringen zoals deze kom je niet elke dag tegen.