Hotel Transylvania

De Russische Genndy Tartakovsky werd eind jaren 90 in de animatiewereld bekend als de bedenker van Dexter's Laboratory en regisseur van The Powerpuff Girls. Niet bepaald de eerste de beste tekenfilmseries dus. De overstap naar het grote doek was ook geen grote verrassing, maar wel een verrassing werd dat zijn debuut Hotel Transylvania een groot succes werd. Sterker nog, de film had het beste openingsweekend van een septemberrelease ooit. Een vervolg is al aangekondigd, maar zal niet geregisseerd worden door Genndy. Die is te druk met de film Popeye, die in 2014 in de bioscopen moet verschijnen.

In Hotel Transylvania heeft graaf Dracula (stem van Adam Sandler) een hotel gebouwd waar alle monsters van de wereld veilig vakantie kunnen vieren, op een afgelegen plek waar mensen nooit zullen komen. De ideale afgelegen plek om zijn dochter Mavis op te voeden na het overlijden van zijn vrouw. Maar nu wordt Mavis (stem van Selena Gomez) 118 jaar en wil de wijde wereld gaan verkennen. Op de dag van haar verjaardag komen alle monsters om het feest te vieren, maar er is ook een onaangekondigde, onverwachte, ongewenste gast: een mens! Jonathan (stem van Andy Samberg) is een onverschrokken wereldreiziger en zodra hij Mavis ontmoet is het voor beiden direct liefde op het eerste gezicht.

Een film met een hotel vol met monsters resulteert uiteraard in vele bekende gezichten op het scherm. Naast Dracula zien we ook Frankenstein, een mummie en een weerwolf. Niet alleen leuk voor jong, maar ook voor oud. Tel daarbij een goede stemmencast op (inclusief Sandler) en je hebt een prima animatiefilm. Daarbij moet gezegd worden dat zelfs de Nederlandse nasynchronisatie een keer goed uitgewerkt is.

Helaas ontwikkelt het verhaal zich op een voorspelbare wijze vol met clichés. Daar zullen de jongsten maling aan hebben, maar de oudere kijker zal daar al snel doorheen prikken. Maar ondanks dat je weet hoe het gaat lopen, is het toch vermakelijk om naar te kijken. Op een slapstick-achtige manier wordt er humor ingebracht en weet het zelfs de Twilight-reeks op een hilarische manier te bespotten.

Bij het opstarten van de dvd komt er een volle introductie met eerst een promo voor blu-ray en vervolgens de trailers van The Smurfs, Arthur Christmas, Pirates!, The Amazing Spider-Man en Men In Black 3. Gelukkig zijn ze allemaal over te slaan en is het menu makkelijk en snel te bereiken. Voorafgaand aan het menu komt er een kleine animatie met het grootse hotel in beeld. De film is makkelijk te starten met de mogelijkheid om te switchen tussen Engelse, Vlaamse en Nederlandse audio.

De beste animatiefilm van vorig jaar was Hotel Transylvania zeker niet. Helemaal niet gezien de concurrentie van Wreck It Ralph, Frankenweenie en ParaNorman. Toch is het debuut van Genndy Tartakovsky wel de moeite waard door de leuke stemmencast en prima humor. De voorspelbare ontwikkeling neem je al snel voor lief.

Extra's

Meteen een perfecte extra: de korte film Goodnight Mr. Foot (3:59), waar de film op gebaseerd is. Weliswaar een andere vorm van animatie dan de 3D-beelden uit Hotel Transylvania, maar zeker de moeite waard.

- Speciaal voor de aftiteling is er een nummer geschreven, uitgevoerd door will.i.am en Becky G. De videoclip van 'Problem (The Monster Remix' (3:20) staat op het schijfje en is geschikt voor de doelgroep van jonge kinderen. Het Nicki Minaj/Ke$ha-achtige nummer zal niet een heel oud publiek aanspreken.

- Bijbehorend bij de vorige extra is de making-of van de videoclip. Iets meer dan twee minuten vertellen will.i.am en Becky G over het tot stand komen van het nummer. De beelden van de opnames van de clip zijn weinig interessant, aangezien het voornamelijk dansen voor een groen scherm is.

Verder is de film te bekijken met commentaar van de regisseur, de producer en de supervisor van de visuele effecten. Daarnaast staan er ruim zes minuten aan verwijderde scènes op, die verteld worden met behulp van storyboards.

Over het algemeen leuke extra's, maar helaas missen de interessantste beelden, die van het inspreken van de stemmen en het maken van de animaties. Geen interviews dus met de cast of regisseur, wat een gemiste kans is. Op de blu-ray staan deze extra beelden dan weer wel.