Battlefield 3

Tankje hier, raketje daar
Battlefield 3 draait voornamelijk, voor de meeste spelers denk ik, om de multiplayer van het spel. En hier doet de game 'bijna' alles goed wat de game moet doen. Ik zeg bijna, want ook het multiplayer-gedeelte wordt geplaagd door enkele bugs en glitches. Gelukkig zijn deze na een week al redelijk gladgepoetst en is EA nog steeds bezig met het verbeteren van de ervaring.

De multiplayer-mode is opgedeeld in enkele verschillende modi. De twee die hier het meest uitblinken zijn de Rush- en Conquest-mode. Bij Rush is het de bedoeling dat het aanvallende team twee doelen behaalt. Gaat dit goed, dan komen er twee nieuwe doelen en dit herhaalt zich nog één of twee keer afhangend van de map. De doelen worden na het behalen verder in de map geplaatst waardoor je ook echt het gevoel hebt verder te komen door je acties. Natuurlijk zal het andere team ervoor moeten zorgen dat die doelen niet behaald worden en zullen ze met man en macht de linies blijven verdedigen.

BF3

Conquest-mode is de mode die er het meest uitspringt. Grote multiplayer-maps en veel voertuigen om te gebruiken zijn typisch voor de Conquest-mode. Conquest is niet meer dan een vlaggenroof waar twee teams strijden om verschillende controlepunten. Natuurlijk doe je dit niet alleen, en op de pc kunnen er 64 spelers tegelijkertijd strijden in twee teams van 32 personen. In deze modi staat ook het gebruik van voertuigen centraal.
Door het level heen staan verschillende voertuigen die je kunt gebruiken. Tanks, jeeps, straaljagers en andere voertuigen staan tot je beschikking. Met al deze voertuigen klinkt het al snel ongebalanceerd, maar dit is zeker niet het geval. Voor elk voertuig dat er in het spel zit zijn er namelijk verschillende manieren om dat voertuig uit te schakelen.

Zo kunnen er mijnen en raketwerpers gebruikt worden om voertuigen te verwoesten, maar zijn er ook andere doeleinden voor bijvoorbeeld de raketwerper. Wat dacht je van een gat in een muur blazen om een extra ingang te creëren? Of met een tank de pilaren van een gebouw kapot te schieten waardoor het gebouw instort en niemand er meer gebruik van kan maken.

BF3

Destructie speelt een grote rol in de multiplayer en tegen het einde van een ronde geeft het een voldaan gevoel als je verschillende gebouwen verwoest ziet, wat echt het gevoel creëert dat er een hevige strijd gestreden is. Helaas is niet alles op te blazen en af en toe zul je verbaasd naar je scherm kijken waarom dat muurtje wel en dit muurtje niet op te blazen is. Maar dit drukt de pret niet van alle destructie die er om je heen gebeurt.
Om de multiplayer voor een langere tijd interessant te houden verdien je punten door doelen te behalen of vijanden te doden. Met deze punten stijg je in rank en verdien je nieuwe wapens en gadgets voor de klasse die je graag speelt. Punten verdien je niet alleen door het doden van vijanden, maar ook door strategisch punten te pakken, orders van je teamleider op te volgen of door het identificeren van vijanden. Zo kan het heel goed zijn dat je aan het einde van de ronde als één van de beste spelers beschouwd wordt zonder veel te hoeven doden.

Er zijn vier verschillende klassen die te spelen zijn: Assault, Engineer, Recon en Support. Elke klasse heeft zo zijn eigen vaardigheden. Zo zal de Assault-klasse medesoldaten kunnen genezen en kan de Support-klasse zorgen voor nieuwe ammunitie als deze op is. De Recon-klasse kan op een gegeven moment met een soort minihelikopter het terrein verkennen en vijanden spotten. De Support-klasse kan ondersteunend vuur met zijn mortieren bieden. Naast deze vaardigheden zijn er nog meer mogelijkheden die een klasse heeft en die kun je per ronde aanpassen.

BF3

Internetbrowser als menu
Wat opvalt in Battlefield 3 is dat alle actie gestart wordt vanuit een menu in je internetbrowser, het zogenaamde Battlelog. De game start je op via Battlelog en ook vanuit daar bekijk je al je statistieken die netjes bijgehouden worden. Statistieken worden bijgehouden als geheel, maar ook per klasse en per wapen. Zo zie je makkelijk met welk wapen je de meeste kills maakt. Door vrienden toe te voegen kun je makkelijk zien waar zij allemaal mee bezig zijn. Zijn ze aan het spelen, dan zit je zo in hun game als je dat wilt. Helaas wordt ook de Battlelog nog geplaagd met enkele bugs en glitches maar ook daar is EA hard mee bezig.

Battlefield 3 is een dijk van een game en zeker een Game of the Year-nominatie waard. Waar de singleplayer een aantal grote steken laat vallen maakt de multiplayer alles goed. Vanwege de grote, ruime maps van de multiplayer is het leuk om verschillende tactieken te proberen en af en toe zit je op het puntje van je stoel vanwege de actie die voorbij komt. De game is grafisch van topkwaliteit en de gehele soundtrack is superb. Battlefield 3 maakt de hype rondom de game volledig waar.

Cijfer
+ Graphics - Singleplayer
9