Super Crate Box

Header

Hou je van pixels? Hou je van uitdagende games die draaien om high-scores? Hou je van vijanden doden met een keuze aan wapens waar je U tegen zegt? Kan je deze vragen met ja beantwoorden, lees dan snel verder!

Tegenwoordig vliegen de gratis spelletjes je om de oren, maar soms komt er zo één voorbij die uitdagend is en je ook nog eens voldoening bezorgd. Super Crate Box is er zo één want de Nederlandse ontwikkelaar Vlambeer zet een game neer die doet wat het moet doen.

Super Crate Box is in opzet heel makkelijk, je hebt een poppetje en die moet in een level een aantal kratten verzamelen om het level uit te spelen. Maar helaas lopen er ook vijanden rond die het dus een stuk lastiger maken om zo'n krat te pakken. Hier komt het grote assortiment van wapens tevoorschijn en alhoewel je deze niet zelf kan kiezen, zal je daar zeker geen spijt van krijgen.

SCB

Elke keer begin je met een pistool maar zodra jij een krat pakt verandert het wapen naar een ander wapen wat jij in je arsenaal hebt. Dit verandert de gameplay onmiddelijk want zo sta je te schieten met een pistool, sta je 10 seconden later te zwaaien met een katana en 20 seconden later heb je een rocket-launcher. Dit brengt een hoop plezier met zich mee als je al springend en schietend de vijanden afschiet.

Je hebt niet alle wapens in je arsenaal vanaf het begin, maar door kratten te pakken verdien je nieuwe wapens en nieuwe kostuums voor je personage. Als je dood gaat raak je niks kwijt dus je kan direct verder met het verzamelen van kratten.

Om een level uit te spelen moet je in eerste instantie 10 kratten pakken, als je dat hebt gedaan en je gaat dood heb je het volgend level vrijgespeeld. Er zijn drie levels in totaal met elk ook weer 3 verschillende modi. Nu klinken drie levels weinig maar daar ligt de kracht niet. Die zit het hem in de afwisselende wapens in combinatie met het zoveel mogelijke kratten verzamelen voordat je dood gaat gameplay. Dat in combinatie met toffe retro-graphics en een hippe retro-soundtrack maakt dit spelletje onweerstaanbaar voor uren knalplezier.

SCB

Naar aanleiding van deze review heb ik een kort interview gehad met Vlambeer die je hieronder kan lezen. De Antwoorden worden gegeven door Rami Ismail (ontwikkelaar) en Jan Willem Nijman (designer);


- Super Crate Box bestaat uit drie levels, elk met drie modi. Hebben jullie met een specifieke reden in gedachten maar drie levels gecreëerd en geen verhaallijn die je langs meerdere levels brengt?
JW: De variatie in Super Crate Box komt niet van de levels, maar van de wapens. Met deze 3 levels kunnen we een brede variatie aan gameplay geven, waarbij er moeilijkere modes worden geboden voor de spelers die dit aankunnen. Het maken van een verhaallijn en meer levels zou erg veel tijd gekost hebben, maar is zeker een interessante optie voor de toekomst.

- Hebben jullie er ooit aan gedacht om Super Crate Box naar de PS3 als mini te brengen of naar de Xbox Live Arcade?
Rami: Het is altijd een mogelijkheid, maar we gaan voor nu eerst gewoon kijken hoe het loopt op de PC en als het goed is binnenkort ook op Mac. Op zich is er veel interesse voor de game en dat is altijd een goed teken, maar dat betekent niet per sé dat het commercieel interessant is om er veel tijd, geld en moeite in te steken om het naar een console te brengen. We bekijken de optie zeer zeker.

- Hoelang hebben jullie over de ontwikkeling van Super Crate Box gedaan? En waren er nog dingen waar jullie tegenop zagen of moeite mee hadden?
JW: Het eerste prototype is een maand of 8 geleden gemaakt, en daarna is er gedurende 7 maanden steeds een beetje aan gewerkt en verbeterd. De grootste veranderingen kwamen de laatste maanden toen we Vlambeer echt opgericht hebben, een team bij elkaar zochten voor art en muziek, en heel veel focus hebben gelegd op toegankelijkheid.

- Op jullie website staat dat er al meer dan 4 miljoen Crates verzameld zijn, dit zijn toch een hoop mensen die het spel spelen, hadden jullie dit verwacht?
Rami: Natuurlijk hoop je ergens altijd wel dat mensen je werk op prijs stellen, maar we leren nu ook in snel tempo dat behalve een goede game een goede marketing ook belangrijk is, zelfs voor een game die gratis is. Wat leuk is om te zien is dat de pers - in tegenstelling tot wat je eigenlijk altijd denkt - helemaal geen tegenstander is, maar ook gewoon mensen zijn die enthusiast kunnen zijn over iets.

- Komen er nog eventuele add-ons voor Super Crate Box? Dus nieuwe levels, wapens of karakters die we zouden kunnen downloaden?
JW: Er zijn problemen met save-file compatabiliteit, dus dat wordt lastig. We zouden het graag doen, maar het hangt natuurlijk ook af van andere toekomstplannen en de vraag ernaar.

- Jullie zijn nog bezig met een tweede project, Radical Fishing, is daar al meer over bekend?
Rami: Radical Fishing was een Vlambeer Light - een flashgame - over traditioneel Amerikaans vissen. De trailer ervoor is gewoon te vinden op het internet, maar het basisidee is vissen de lucht in slingeren en dan te bewerken met zware wapens.
JW: Deze is zo goed als af en zou binnenkort uit moeten komen!

Via de website van Super Crate Box kan je het spel downloaden (20 mb), het is voor de PC maar werkt ook met WINE. Op de website kan je ook de soundtrack van het spel downloaden en meedoen aan een wedstrijd. De wedstrijd loopt tot en met 31-10-2010 en je kan er leuke goodies winnen.

Conclusie
Super Crate Box is een geslaagde game in zijn soort. Het spel grijpt je vast en laat voorlopig niet meer los. Dankzij een groot aantal wapens en de verslaving van het zoveel mogelijk kratten verzamelen zorgt dit spel ervoor dat je je voorlopig niet zal vervelen.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Wapen Arsenaal
- Pas op voor frustratie
9
+ Retro-feeling
+ Verslavend