Mass Effect 2

Hoewel Mass Effect een fantastische game was, heeft BioWare een hoop kritiek gekregen. Zo waren de side-missions vrij eentonig, was de Mako niet bepaald lekker bestuurbaar en voelde veel in de game toch vrij kil en dood aan. Daarnaast zat de game bomvol laadtijden, enorme pop-up en ellenlange perioden in de lift staan. BioWare heeft al deze kritiek ter harte genomen en is met Mass Effect 2 op veel vlakken vrijwel van scratch begonnen. Het eerste dat mij opviel was, nogal wiedes, de grafische kant van de game. Ik kon namelijk geen pop-up vinden ondanks dat er toch wel wat grafisch poetswerk was verricht. BioWare heeft het voor elkaar gekregen om dit tweede deel nog mooier te maken dan het origineel en daarbij even vrijwel alle pop-up eruit te werken. Ja, af en toe zie je hier en daar nog een texture inladen, maar het gebeurt zo zelden dat het geen punt van kritiek meer te noemen is.

Wat betreft de gameplay heeft BioWare ook ingrijpend dingen veranderd. Het eerste deel was een RPG pur sang. Niet alleen was er een diep verhaal om te beleven, maar je kon veel interacties aangaan met je teamgenoten en je eigen karakter tot in de details tunen. Van deze punten heeft de laatste helaas het veld moeten ruimen. Dit merk je direct in de combat. Waar je in het eerste deel nog moest leren omgaan met alle wapens, kun je nu direct perfect omgaan met de wapens die tot je beschikking staan. Welke dat zijn hangt van je klasse af, maar je hoeft dus niet meer experience points te verdienen en deze in je wapens te stoppen. Verder hoef je ook geen zuurverdiende skillpoints te investeren in het leren ompraten van NPC's. De kunst van het persuasief communiceren verdien je nu door je lief of stout te gedragen. Je verdient weer Paragon- en Renegade-punten en hoe meer punten je hebt, hoe meer opties je krijgt om een conversatie naar je hand te zetten. Daarnaast hoef je ook niet meer twintig punten te investeren om je skills te maximaliseren. Voor elke skill zijn er vier niveaus en per niveau moet je een punt bijleggen. Om van level drie naar level vier te gaan, moet je dus vier skillpoints investeren.

ME2

Goed, tot zover de saaie feitjes, dan nu hoe de game daadwerkelijk speelt. In de combat heeft BioWare geen grote aanpassingen gedaan. Je springt nog steeds van dekking naar dekking en schiet onderwijl op alles wat beweegt. Wat er niet meer bij is, is domweg op je vijanden afstormen en schieten tot je wapen te heet wordt. Ten eerste om de simpele reden dat je een stuk sneller dood gaat en ten tweede omdat je nu werkt met een soort van ammunitie. Wapens worden nog steeds warm en door een nieuwe heat clip te installeren kun je verder knallen. Het sneller doodgaan komt vooral doordat je geen health packs meer tot je beschikking hebt. De medkits die je vindt dienen om je gesneuvelde teamgenoten weer tot leven te wekken. Als je schilden kapot zijn en je wilt even wat health terugverdienen is het enige dat je hoeft te doen dekking zoeken en even wachten.

De invloed die dit heeft op de gameplay is dat je veel voorzichtiger te werk gaat. Ik speelde de game mijn eerste playthrough als soldier en had dus redelijk wat health en shields, maar als er meerdere vijanden waren die tegelijk op mij schoten ging dat er in no-time doorheen. Toen ik als Adept ging spelen werd dat zelfs nog erger. Even niet op je flanken letten en een Krogan kan doorbreken en je in een enkele rush doodmaken. Dat zorgt voor een flink verschil met het eerste deel waar je, als je maar een hoog genoeg level had, zelfs op Insanity zelfs redelijk eenvoudig door de game heen wandelde. De vijanden zijn ook absoluut niet dom. Ze zoeken dekking, laten zich alleen zien als ze willen schieten en maken omtrekkende bewegingen. Het is dus zaak om goed op te letten en je teamgenoten slim in te zetten.