TV: Wie is... de Mol?

Donderdag 7 januari begon het televisieprogramma weer waar wekelijks meer dan een miljoen Nederlanders naar kijken. Tien afleveringen lang zoeken de kandidaten naar de saboteur, de Mol, in een groepje Bekende Nederlanders. Het geheim rondom de Mol zou je misschien wel het best bewaarde geheim van televisieland kunnen noemen. De boete voor het verklappen van de identiteit van deze saboteur is € 250.000.

Dit jaar belooft een speciale reeks te worden, het is namelijk het tiende seizoen van de serie. De eerste vier seizoen waren met onbekende Nederlanders en vanaf 2005 werden er BN'ers ingezet voor de serie. Presentator Pieter Jan Hagens bekende dat er in het seizoen veel sneaky terugblikken zullen zitten van eerdere seizoenen. Zo zagen we in de eerste aflevering George (de Mol uit 2002, Portugal) op het vliegveld een brief aan Sanne Vogel geven. George wordt door velen gezien als de beste Mol uit de Nederlandse seizoenen. Kijk bijvoorbeeld hier hoe deze Mol geld steelt uit de pot om het heel veel maanden later (tijdens de ontknopingsaflevering) weer uit zijn broekzak te toveren.

Naast Sanne Vogel vlogen ook Erik van der Hoff (presentator en producent), Hind Laroussi Tahiri (bekend van Idols), Tim Akkerman (ex-bandlid Di-rect), Barbara Barend (voetbaljournaliste), Arjen Lubach (komiek), Frits Sissing (presentator), Manuel Venderbos (presentator), Kim Pieters (actrice) en Loretta Schrijver (presentatrice) naar Japan, het Molland van 2010.

Aangekomen in Japan moesten de deelnemers zich verdelen in groepjes. Vier mensen moesten op de brugpijler staan, twee mensen gingen in een helikopter en de overige vier moesten aan de mensen in de helikopter kleurencombinaties doorgeven. De mensen op de boot (Sanne, Kim, Hind en Arjen) hadden een legenda, waarmee ze vlaggen met een bepaalde kleur konden koppelen aan een kandidaat die op een van de brugpijlers stond. Door middel van schreeuwen, gieren, een verrekijker of wat dan ook moesten de kandidaten op de boot erachter zien te komen welke kandidaat op welke brugpijler (Barbara, Frits, Manuel en Loretta) stond. Als ze erachter kwamen wie waar stond, gaven ze de kleurencombinaties door aan de helikopter (Erik en Tim). Uiteindelijk hadden Erik en Tim de taak om de juiste combinaties door te geven. Er stonden vier kisten in een vierkant, wat de windrichtingen voorstelde, en ze moesten de windrichting koppelen aan een sleutel met de naam van een kandidaat. Ging de kist open, dan spekten ze de kas. Maar bleef de kist dicht, dan geen geld in de pot. Erik en Tim hadden er één goed, wat goed was voor 1000 euro in de pot.

Voor de tweede opdracht moesten acht kandidaten een product kopen dat bij hun eigen persoon zou passen. Vervolgens moesten ze in duo's raden welk product bij welke persoon hoorde. De overige twee, Manuel en Loretta, mochten als laatste hun veto laten uitspreken en op het laatste moment nog twee combinaties wijzigen. De combinaties voetbal-Kim en theepot-Hind worden veranderd naar voetbal-Barbara en theepot-Kim. De kandidaten hadden alle combinaties goed, zodat er nog eens 2000 euro in de pot kwam.

LET OP: SPOILERS!!!

De kandidaten moeten aan het eind van elke aflevering een test maken over de identiteit van de Mol en degene die de test het slechst maakt, moet naar huis. Dit keer was dat presentatrice Loretta Schrijver. Voor laatstgenoemde was de trip heel kort, zij moest, na twee dagen Japan, alweer het vliegtuig terug naar Nederland nemen.

Wat het programma zo speciaal maakt is het speuren naar de Mol. Op verschillende fora (ook op FOK!) worden alle afleveringen uitgeplozen om zo geheime hints te kunnen vinden in bijvoorbeeld een broodje kaas of een stukje kauwgom. De zogenaamde 'Molloten' (fanatieke WIDM-fans) zijn gedurende de serie fanatiek aan het forummen met elkaar om de nieuwste theorieën te bespreken en waarom Tim wel of niet de Mol is. Het programma was ook genomineerd voor De Gouden Televizier Ring, maar verloor van Linda de Mols Gooische Vrouwen. Wel is het programma verkozen tot beste AVRO-programma.

Zoals ieder jaar is er weer een website die claimt erachter te zijn gekomen wie de Mol is. Zo zijn vorige seizoenen onder andere Edo Brunner en Renate Verbaan 'ontmaskert', maar niets bleek minder waar en beiden waren de Mol niet. Dit jaar claimt Wikipedia, beter gezegd: een Wikipediaan, de eer. Volgens de webencyclopedie is Tim Akkerman de Mol. Waarschijnlijk zullen de geruchten wel vals zijn, maar zoals presentator Pieter Jan in een interview zei: "Eigenlijk wil je niet weten wie de Mol is, dat is juist de kracht van het programma." Want al is een hint zo duidelijk, niets is wat het lijkt.

Wie is... de Mol?, iedere donderdag op Nederland 1 om 20:30 (m.u.v. 18 en 25 februari door schaatsen)