Boek: Rogier Gielen - Moeiteloos leren leven

Niet iedereen zal zich als de logge olifant voelen die de kaft van het boek Moeiteloos leren leven siert, maar velen zullen waarschijnlijk wel net zoals deze olifant vrolijk aan een geel ballonnetje door het leven willen zweven. Rogier Gielen heeft als coach en ervaringsdeskundige echter vaak genoeg gezien dat men zichzelf hierbij behoorlijk in de weg kan zitten. Hij ontwikkelde daarom een volgens eigen zeggen succesvolle methode om makkelijker in het leven te kunnen staan en beschreef deze in zijn boek met de titel Moeiteloos leren leven.

Denken = doen
Gielen begint zijn boek met het uitleggen van hoe het najagen van verlangens werkt en hoe het tegelijkertijd niet werkt. Dit legt hij onder andere uit aan de hand van de zogenaamde behoefteladder; een schema dat laat zien welke positieve en negatieve emoties er aan een behoefte kunnen zitten. Hij bespreekt daarna hoe je de emoties kunt afzwakken door de ervaring die eraan gekoppeld zit te herwaarderen. Ook is het noodzakelijk het verlangen los te laten. Het motto hierbij is: je krijgt niet wat je niet wil door het wel toe te laten. Vervolgens beschrijft hij een aantal typeringen van de manier waarop personen om kunnen gaan met situaties waarin ze liever niet zouden willen zijn en wat daarvan de vervelende gevolgen kunnen zijn. Hij doet daarna uit de doeken hoe hij heeft ontdekt dat het allemaal niet zo moeilijk is om moeiteloos te leven. Het ligt zelfs letterlijk binnen ieders handbereik met behulp van de methode Silent Hands. Tot slot zijn er een paar hoofdstukjes met bemoedigende woorden over veel voorkomende vervelende situaties en hoe daarmee om te gaan.

Niet moeiteloos te lezen
Het moet gezegd worden dat dit vriendelijk ogende blauwe boekje met zorg is gemaakt. Het is een mooi ingebonden formaat en de olifant met zijn ballon die bij elk hoofdstuk een stukje verder de hoogte in stijgt is een leuke vondst. Een oordeel over deze ‘handige’ methode zelf geven we hier niet, maar zo eenvoudig als deze methode zou moeten zijn, zo rommelig is helaas het boek. Er worden simpelweg te veel handelingen (te beknopt en te snel) beschreven en de samenhang is daardoor een beetje weg. Ook komt de ‘klop’-methode (sequence), waarbij je op verschillende punten op je lichaam moet kloppen terwijl je een klein zinnetje herhaalt, niet erg geloofwaardig over, ondanks dat de auteur meerdere malen vraagt om er niet sceptisch tegenover te staan. Er over lezen is, ook al is de toon van het boek heel sympathiek, wellicht niet de geschikte manier om het te leren en dit geldt voor meer stappen in Moeiteloos leren leven. Waarschijnlijk bereik je meer door er begeleiding bij te zoeken. Dit kan uiteraard bij de auteur zelf. In onderstaand filmpje introduceert Gielen zijn methode Silent Hands:

Uitgever: Scriptum ISBN: 978 90 5594 681 5 Pagina's: 184

Kijk voor meer levensvreugde in psychologie.