DVD: Race to witch mountain

Dit is een disclaimer: onderstaande review gaat over een Disney film. Verwacht als lezer geen actie en sensatie maar een kinderlijke film met een happy ending.

Stel je voor jij bent Dwayne ‘The Rock’ Johnson en speelt Jack Bruno, een taxichauffeur in Las Vegas. Je hebt al genoeg achterlijke idioten mogen ontvangen in je taxi maar op een dag sta je oog in ook met twee buitenaardse wezens. Ze zien er uit als doodnormale kinderen. Zou jij ze geloven? Dit is wat de schrijvers van Disney in hun hoofd hadden toen ze Race to witch mountain schreven.

Vanuit een controleruimte op een super geheime locatie komt men er achter dat er een UFO onze aarde nadert. Deze stort neer op een verlaten plek en een compleet team van geheime overheidsagenten staat klaar om naar die plek te rennen. Als ze eenmaal bij de krater aangekomen zijn, is het al meteen duidelijk dat de buitenaardse wezens niet meer op de locatie zijn. Ze nemen de UFO in beslag en gaan op zoek naar de wezen. Wanneer in de ochtend de twee aliens vermomd als tieners plotseling in de taxi van Jack Bruno opduiken, heeft hij in eerste instantie nog niets door. Hij brengt het tweetal naar een verlaten locatie in de woestijn. Als hij het echter daar niet vertrouwt en achter ze aan gaat, komt hij erachter dat het geen normale kinderen zijn. De aliens hebben een missie voordat ze weer terug gaan naar hun planeet en Jack gaat ze daarbij helpen.

Buitenaardse wezens die vermomd zijn als kinderen en in een taxi terecht komen bij een man die al een strafblad heeft. Het klinkt heel erg Disney. Ze beschrijven het zelf als “een film vol adembenemende achtervolgingen, spannende momenten en special effects.” Ja, misschien is het voor een kind van zeven jaar oud een erg leuke, spannende film en misschien gaat hij of zij ook nog wel in aliens die eruit zien als mensen geloven. Maar een familiefilm zal ik het zeker niet noemen. Zet deze film lekker op voor de kinderen als je zelf staat te strijken of te koken, want dan zijn ze zeker 95 minuten zoet. Voor hun zijn het inderdaad super gave special effects en is het spannend. Want het is maar te hopen dat de meneer van de overheid de kinderen niet te pakken krijgt. Als volwassenen kun je je alleen maar ergeren aan de slechte effects en het acteerwerk. Het verhaal is ook vreselijk langdradig waardoor het lijkt of je bijna twee uur naar de film zit te kijken.

Leuke film voor een regenachtige dag in de herfstvakantie voor de kinderen. Lekker bij de verwarming met een bak chips en ze zijn even zoet. Daarom krijgt deze film vier sterren op de kinderschaal en maar twee sterren op de volwassen schaal.

Label: Walt Disney Studios Home Entertainment
Releasedatum: september Kijkwijzer:

Waardering Film voor kinderen: