KLM wil vliegtuigen en bemanning inhuren

KLM geeft aan vliegtuigen inclusief bemanning te willen gaan huren, om het pilotentekort op te vangen. De komende zomer moeten deze worden ingezet op vluchten binnen Europa. Op deze manier kan KLM een deel van haar vluchten op het continent blijven uitvoeren zodat de slots niet verloren gaan. De keuze voor het aantrekken van vliegtuigen met bemanningen van buitenaf vloeit voort uit de personeelstekorten in de cockpit.

Ook bij de langeafstandsvloot heeft KLM met een pilotentekort te kampen. Deze vluchten zijn verantwoordelijk voor het meerendeel van de omzet. Eventuele Amerikaanse sancties als gevolg van de mogelijke krimp van Schiphol, zou voor KLM dan ook desastreus kunnen zijn.  Op dit moment staat een deel van de langeafstandsvloot van KLM binnen, omdat er geen piloten zijn met de juiste type rating.  Ook hiervoor overweegt KLM externe toestellen met bemanning in te huren.   

Aannamebeleid
Doordat geen nieuwe piloten meer aangenomen worden, is er een ‘mismatch’ in de cockpit. Daarnaast kunnen piloten gemakkelijk de overstap maken naar een ander vliegtuigtype. Met de komst van de nieuwe Airbus A321NEO komt er een nieuw vliegtuig bij waarnaar vliegers kunnen overstappen. Té veel piloten zijn momenteel dan ook in opleiding. ‘Daarmee is het uiterst voor de hand liggend dat je – behalve bij structurele krimp – altijd ruim op tijd evenveel mensen aanneemt als dat er met pensioen gaan.

KLM beschouwt dat als ‘normale bedrijfsvoering’. Het is alleen opvallend dat we elke paar jaar een aannamestop meemaken om kosten te besparen, gevolgd door het onvermijdelijke (en door management onvoorziene) vliegerstekort’, aldus Ruud Stegers, vicevoorzitter van Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), in een brief aan haar leden.