Guitar Hero 5

De \"grote\" vernieuwingen van de game moeten in de multiplayer zitten. Dus ben ik met een groep vrienden op een avondje een paar uurtjes gaan spelen om te zien of de game in dat opzicht wel iets extra\'s biedt. Het simpelste hierin is gewoon een selectie maken van alle muziek die je wilt spelen en daarmee aan de slag gaan dus
dat is wat we deden. Van de ruim 100 tracks die inmiddels in mijn lijst stonden, de DLC van World Tour zat er inmiddels bij, konden we niet meer dan 30 interessante vinden. Opvallend weinig, maar ja, genoeg voor een paar uurtjes. De instrumenten gingen rond en het plezier kon beginnen.

Ook in dit soort gewone multiplayer is de game eigenlijk niet veel veranderd. Naast de eerder genoemde mogelijkheid om met meerdere instrumenten te spelen, faalt nu niet gelijk de hele band als één iemand het zo nodig moet verknallen. Verder is er de zogenaamde Band Moment toegevoegd. Dit is een serie van noten die iedereen goed moet raken, waarna er een +3 multiplyer voor de bandscore komt. Als laatste wordt de Star Power niet meer gezamenlijk verzameld, maar spaart iedereen op individuele basis. Als je balk overstroomt zal het wel bij anderen toegevoegd worden, maar verder speel je dus voor jezelf. Allemaal geinige extra\'s, maar nog geen dingen waarvan je zegt \'Yippie!\".

Later op de avond stond de game nog steeds te draaien, maar speelde niemand meer. De partymode was namelijk ingeschakeld. Op deze manier werkt de game gewoon in willekeurige volgorde de tracklijst af en hoef je verder niet te spelen. Maar dat kan natuurlijk wel. Van tijd tot tijd werd met een druk op de knop het speelplezier voortgezet. Een handige vernieuwing, die zeker met een uitgebreide tracklist nog wel leuk kan zijn. Nu zaten we met het probleem dat de meeste tracks niet heel denderend zijn en je dus toch niet zo snel een controller oppakt. Er zit zeker toffe muziek in de game, maar de consensus was dat 30 tracks van de dik 80 toch wel echt te weinig is. En dan hebben we het over de cumulatieve smaak van vijf mensen.

Als je alles wel gezien hebt is er natuurlijk ook de mogelijkheid om niet samen, maar tegen elkaar te gaan spelen. Met een groep bleek dit niet heel boeiend, al was dat niet heel verrassend. Waar ik de game gemiddeld op expert speelt, komt de rest niet verder dan easy, dus echt leuk werd zoiets niet. Concurrerende multiplayer was dan ook iets om online te gaan testen. De nieuwe modi die Harmonix hiervoor in de game heeft gestopt bieden zeker een leuke vernieuwing, maar helaas moet ik ook hier de conclusie trekken, het is geen denderende vernieuwing. Je zult niet van je stoel vallen van de extreem gave nieuwe shit die in de game zit, hooguit zal je af en toe content op de bank hangen, maar meer ook niet. Dat is erg jammer, want daarmee lijkt duidelijk dat de game in geen enkel opzicht meerwaarde kan bieden over zijn voorganger.