Killzone 2: Flash and Thunder

Met de release van Killzone 2 nu bijna een half jaar geleden doen Guerrilla en Sony er nog alles aan om de fans te plezieren met regelmatige DLC. Nu is de tweede map pack verschenen voor de multiplayer van de game. Is de Flash and Thunder map pack genoeg reden om de game weer eens uit de kast te halen?

Deze nieuwe map pack brengt, net als zijn voorganger de Steel and Titanium-pack, twee nieuwe maps naar de game. Ditmaal zijn de twee meest favoriete maps uit het eerste Killzone opgepimpt om dienst te doen in Killzone 2. Fans van het eerste deel zullen dus de structuur van de maps wel herkennen alleen is het uiterlijk compleet veranderd. De eerste map is het explosieve Southern Hills en de tweede is een iets kleinere genaamd Beach Head. De uitbreiding kost net als zijn voorganger 5,99 euro wat erg duur is voor maar twee nieuwe maps. Toch zijn deze twee nieuwe maps een stuk interessanter dan die van de vorige uitbreiding.

In Southern Hill speel je tussen de bergen in de woestijn op een vijandige basis. De map is vrij rond met aan de zijkanten en in het midden gebouwen en objecten waar cover genomen kan worden en hogere plaatsen opgezocht kunnen worden. De map is geschikt om van grote afstanden mensen neer te snipen maar ook om mensen te verrassen door je te verstoppen in de vele verstop-plaatsen. Maar daar blijft het niet bij. Eens in de zoveel tijd zal het luchtalarm afgaan. Als je dit hoort zul je zo snel mogelijk dekking moeten zoeken want verderop in de woestijn zal een atoombom gedropt worden. Na een felle licht-flits zal al snel de drukgolf de basis bereiken wat er voor zorgt dat iedereen die zich buiten bevindt het loodje zal leggen. Deze gebeurtenis is een echte lust voor het oog met grote windvlagen die door de basis heen gaan en rotzooi dat alle kanten op vliegt. Ook kan deze explosie voor een tactisch voordeel zorgen want door het opstuivende zand zal tijdelijk een stuk minder te zien zijn waardoor je ongezien in de basis van de tegenstander kunt komen.

De tweede map is Beach Head. Deze map is een stuk kleiner dan Southern Hill en is ontzettend chaotisch. De map bestaat uit twee basissen van de twee teams met daar tussen een klein open terrein waarin de meeste gevechten plaats zullen vinden. In dit veld zijn containers en greppels te vinden om tegenstanders te kunnen verrassen en in de basissen zijn plekken te vinden waar vandaan goed gesniped kan worden. De kleine map zorgt ervoor dat je altijd op je hoede moet zijn want er is altijd wel iemand in de buurt. Wat de map nog een stuk claustofobischer maakt is de sfeer. Er woedt namelijk een hevige storm. De wind slaat de regen alle kanten op en door het level heen liggen overal plassen water die allemaal erg mooi zijn weergegeven.