skate.

De stad waar skate. zich in afspeelt, San Vanelona, is opgebouwd door de ontwerpers door de beste skate-spots van de twee mooiste skate-steden ter wereld te combineren: San Francisco en Barcelona. Het resultaat van deze virtuele fusie mondt uit in een skate-omgeving die vrijwel overal de mogelijkheid biedt om \\\'lines\\\' (series van opeenvolgende trucs) op te bouwen. De enige beperking die je tegen zult komen is de grens van je eigen creativiteit. San Vanelona wordt op een schitterende wijze op je scherm getoverd. De vier verschillende districten hebben een distinctief uiterlijk. Hierdoor wordt navigeren makkelijker, maar voelt de omgeving ook meer als een echte stad aan.

<\/center>

Grafisch is skate. puur genot. De animaties zijn verbluffend goed gedaan, iets wat je nog beter ziet als je in de replay-editor je trucs in slow-motion afspeelt. Maar ook de textures en de algehele stijl van de game is schitterend gedaan. Helaas heeft die pracht ook een schaduwzijde. Meer dan eens zul je pop-ups zien, die gelukkig ver weg genoeg zijn om er tijdig op te reageren. Toch trekken zij je uit de ervaring die skate. biedt. Erger zijn de framedrops die optreden als er veel mensen om je heen zijn. En in een levendige stad als San Vanelona zijn er vaak mensen om je heen. De framedrops zijn niet zo erg dat ze een enorm hoge impact op de gameplay hebben, maar wel erg genoeg dat ze duidelijk merkbaar zijn.
Ook irritant zijn de momenten waarop het loading-screen verschijnt. De game streamt de stad terwijl je er in rondrijdt. De stad is verdeeld in kleine onzichtbare zones, en wanneer je van zone naar zone rijdt, wordt de oude zone uit het geheugen gewist, en wordt de nieuwe zone in het geheugen geladen. Hierdoor zul je tijdens het normale rondskaten nooit een loading-screen zien. Maar als je een bepaald trucje op een bepaalde plek wilt doen, kun je een marker neerzetten. Door de L1 en de up-knop van de D-pad in te drukken keer je terug naar die marker. Wanneer je de marker in zone 1 neerzet en je trucje mislukt in zone 2, zul je dus een loading-screen zien, wat je totaal uit de flow van de game haalt.

De flow is overigens prima in de muziek aanwezig. De populairste muziekstijlen onder skaters zijn vertegenwoordigd in de game, waarbij gezegd moet worden dat het niet de voor de hand liggende tracks zijn geworden, maar nummers die iets minder mainstream zijn dan wat je zou verwachten van een game. In de game zit een playlist-editor waarmee je je favoriete nummers kunt selecteren, en de tracks die je iets minder vindt uit kunt zetten. Helaas is het niet mogelijk om een heel genre in één keer aan of uit te zetten.
De voice-overs zijn ook uitstekend gedaan en de pro-skaters die in de game verschijnen komen heel natuurlijk over, zonder overdreven relaxed of popi-jopie te doen. De timing van de vocal-tracks had wel iets beter gekund, het is raar om een pro als Paul Rodriguez een ollie te zien doen en daarna met enige trots \\\"I just learned that trick!\\\" te horen zeggen.
Wat wel erg tof is, is om voetgangers te horen zeggen dat ze je van een skate-blad kennen terwijl je langsrijdt. De reacties veranderen ook naargelang je vaker in een blad hebt gestaan. Ze zullen van \\\"hmm, don\\\'t I know you from somewhere?\\\" naar \\\"hey! You\\\'re that guy from Thrasher!\\\" gaan, en alles wat daar tussenin zit.

<\/center>

EA Black Box heeft ook voor een puike online-integratie gezorgd. In San Vanelona zul je bijvoorbeeld skate-spots tegenkomen, waar je een zo hoog mogelijk score moet neerzetten. Deze uitdagingen heten \\\"Own The Spot\\\". Als je je score hebt neergezet, kun je de leaderboard voor die spot bekijken en jouw score vergelijken met anderen. Een handige optie hierin is dat je ook kunt kijken hoe je het doet ten opzichte van je vrienden. Dat je 7319e staat bij een spot wereldwijd is natuurlijk best leuk, maar dat je je beste vriend in kunt wrijven dat jij 3 punten meer scoorde is veel leuker.
Online skaten in verschillende events is natuurlijk ook aanwezig, in verschillende events als Spot Battle, waarbij je drie kansen krijgt om een hogere score op een skate-spot neer te zetten dan je tegenstanders of Deathrace, waarin het bedoeling is om zo snel mogelijk door de poortjes te skaten en als eerste bij het eindpunt aan te komen.
Afhankelijk van wie er in de game zitten en hun locatie kan je nog wel eens last hebben van lag. Bij potjes die tegen Duitsers, Fransozen en Belgen gingen is de lag niet hinderlijk, maar zodra je Italianen, Spanjaarden of Tsjechen tegenkomt springt de ping-tijd omhoog.

De character-creator in de game is vrij behoorlijk, met als grootste gemis dat je geen vrouwelijke skater kunt aanmaken. Nog vreemder is dat je wel vrouwelijke skaters in de game tegenkomt. De hoeveelheid opties als het aankomt op het vormen van je lichaam hadden uitgebreider gekund, maar met de huidige set opties kun je een eind komen. De beperkte hoeveelheid opties hebben wel als resultaat dat je niet te lang blijft rondhangen in de creator en gewoon lekker gaat skaten.