skate.

Tony Hawk wist skate-games interessant te maken. De enige game die daarvoor enigzins in aanmerking kwam voor de term \'populair\' was Skate Or Die. Tijdens de Tony Hawk gloriedagen was er ook \'die andere skate-game\' Thrasher, die een realistischer aanpak van het skaten in de game bracht. Dit in tegenstelling tot de games van Tony Hawk die vooral wild, los en over-the-top waren. EA Black Box treedt nu in de voetsporen van Thrasher, en hoopt het beter te doen dan zijn spirituele voorganger met \"skate.\".

De essentie van elke game ligt in de besturing, maar voor skate. geldt dat dubbel. EA Black Box heeft namelijk voor de meest simpele besturing gekozen die je kunt bedenken. Je hoeft niet bang te zijn dat je 24 verschillende knoppen in moet drukken om een truukje uit te halen; je linkerpookje bedient je karakter, het rechterpookje je skateboard. Dan is er een knop om je met je linker- en een om je met je rechtervoet af te zetten, evenals een knop om met je linkerhand het board beet te pakken, en eentje om datzelfde met je rechterhand te doen. Voeg daar nog een knop aan toe die context-sensitive is, en je hebt alle knoppen van skate. gehad. Alles werkt erg intuïtief zodra je de gewoontes van de Tony Hawk-games hebt afgeleerd.
Het rechterpookje vormt het hart en ziel van de game. Door het pookje naar achter of voren te drukken zet je druk op de achter- danwel voorkant van het skateboard. Door dan met het pookje een bepaalde beweging te maken, springt je virtuele karakter op en doet hij het trucje dat bij die beweging hoort. De hoogte van je sprong is afhankelijk van hoe lang je het pookje naar voren of achteren drukte, en hoe snel je de beweging maakte. De beweging van het pookje komt overeen met de bewegingen die je skateboard maakt als hij in de lucht hangt. Dit geeft deze manieren van trucjes uitvoeren een natuurlijk gevoel. Ook zijn de trucjes die in het echt makkelijk zijn, zoals een kickflip of een pop shuv\' it, makkelijker te doen in de game dan de moeilijke trucs zoals een 360 flip of een inward varial heelflip.

Ook de manual, waarbij je op twee wieltjes rijdt, heeft een realistische aanpak gekregen. Door je rechterpookje iets naar voren of achteren te drukken, doe je een nose manual of een gewone manual, respectievelijk. De moeilijkheid hier is dat je precies de juiste hoeveelheid druk op je pookje uit moet oefenen om een manual te starten. Bij te weinig druk zal je niet in een manual gaan, bij te veel druk duw je de achterkant van je board tegen de stoep, waardoor je snelheid verliest. Bij de perfecte manual zul je je snelheid behouden, en punten binnenslepen.

Al deze trucjes zijn vanaf het begin beschikbaar. Je personage zal in de game dan ook geen vooruitgang boeken. Je karakter is aan het begin van de game exact hetzelfde als aan het einde. Je kan aan het begin net zo hoog springen, net zo hard skaten en net zoveel trucjes doen als aan het begin. In plaats van een RPG-achtige verbetering van je personage, zul je zelf als speler beter worden. Je zult beter gaan timen maar ook steeds meer mogelijke plekken zien om te kunnen skaten. Wat in het begin van de game nog een gewoon bankje is, verandert naar gelang van tijd in een plek waar je een nosegrind uit kunt voeren en je jezelf vanaf kunt lanceren naar een railing.

Je geboekte vooruitgang hoef je niet voor jezelf te houden. Je kunt foto\'s maken en video\'s opnemen van je meest memorabele momenten. Deze kun je op je harde schijf opslaan om ze later aan je vrienden te laten zien, maar je kunt ze ook met de hele wereld delen. In de game kun je de skate.-profielen ophalen van iedereen met wie je een online game gespeeld hebt, en hier kun je ook hun gedeelde foto\'s en video\'s bekijken. EA Black Box besloot echter een stap verder te gaan. Je kunt je foto\'s en video\'s uploaden naar een zogenaamde skate.-reel-site waar je kunsten met iedereen gedeeld worden, ook met de mensen die niet in het bezit zijn van de game. De site verkeert momenteel nog in beta-fase en kent nogal wat problemen, maar het concept is goed en aangezien de dienst gratis is mag je er niet te zwaar aan tillen. Het is bovendien een feature van de game die geen invloed heeft op de gameplay.

De bedoeling van skate. is om uiteindelijk volledig prof-skater te worden. Om dat doel te bereiken zul je verschillende uitdagingen moeten aangaan. Die uitdagingen variëren van een video-challenge, waarbij je bepaalde trucs moet uitvoeren en/of een bepaald punten-aantal moet halen binnen dertig seconden, tot een jam, waarbij je binnen een bepaalde tijd meer punten moet scoren dan je tegenstanders.
Als je uitdagingen haalt, zul je de aandacht van \"The Skateboard Mag\" of \"Thrasher\" trekken, en na verloop van tijd ook de aandacht van sponsors. Je kunt sponsors krijgen voor je skateboard, wielen, truncks en schoenen. Je kan dan niet alleen dat product gratis krijgen, je krijgt ook nog eens extra geld voor elke foto en video die gemaakt wordt als je sponsor-producten draagt en gebruikt op het beeld.