Tomb Raider Anniversary

Qua gameplay is Tomb Raider Anniversary een stuk meer zoals de eerste delen, maar qua besturing en mogelijkheden is er een hoop veranderd. Tomb Raider Anniversary draait op de Legend-engine, en heeft dus vrijwel dezelfde mogelijkheden. Een deel van je equipment heb je niet meer (zoals de verrekijker en je headset), maar deze mis je ook absoluut niet. Je magnetische touw is vervangen door een ouderwetse grapplehook, waarmee je nu ook tegen muren op kan lopen, en nieuwe combo\\\'s van bewegingen kan maken. Kortom: de mogelijkheden die je hebt om je voort te bewegen in je omgeving zijn verveelvoudigd, wat de speelervaring nog leuker en realistischer maakt. De besturing werkt behoorlijk goed, ondanks de grote hoeveelheid moves, hoewel af en toe een jump wel erg goed getimed moet worden. Een optie in de besturing is om het oldskool gevoel te versterken door de manuele grab in te stellen, waardoor je dus niets meer automatisch vastpakt. Een erg toffe optie, hoewel die met het recente Legend in het achterhoofd wel regelmatig wat frustratie zal veroorzaken.

Ook de graphics zijn wat opgepoetst: alles loopt wat soepeler en ziet vooral Lara zelf beweegt een stuk vloeiender. Kleine effecten zijn toegevoegd en het geheel ziet er wat strakker en passender uit. Ook het geluid is nog steeds dik in orde: de muziek past goed bij de gebieden die je aan het verkennen bent, en de enige irritatie die je kan hebben is het terugkerende er-zijn-vijanden-in-de-buurt deuntje. De geluidseffecten zijn treffend en natuurlijk zijn Lara\\\'s zuchtjes en kreunen ook van de partij. Jammer is wel dat ze wat minder commentaar heeft op situaties dan in de eerdere delen.

Links het origineel, rechts Tomb Raider Anniversary<\/center>

In totaal bestaat Tomb Raider uit vier grote levels, elk met een aantal kleinere sub-levels. Elke sub-level kan in time-trial modus uitgespeeld worden om nog meer unlockables te vergaren, die soms zeker de moeite waard zijn. De totale speelduur komt, inclusief het proberen te unlocken in de time-trials, op een dikke twintig uur, wat behoorlijk netjes is. Daarnaast is er nog de Croft Manor, die behoorlijk uitgebreid is ten opzichte van Legend. Grappig is dat ook hier duidelijk te merken is dat Tomb Raider Anniversary zich afspeelde voor Legend: het zwembad is hier nog in aanbouw en het labyrint in de tuin staat nog in volle glorie te wachten.