Tomb Raider Anniversary

Tomb Raider draait al een aardige tijd mee, getuige deze versie ter ere van het tienjarige bestaan van de serie. In het afgelopen decennium (eigenlijk elf jaar, aangezien Tomb Raider in 1996 al uitkwam) zijn er in totaal zeven Lara Croft games uitgekomen, en Tomb Raider Anniversary is de achtste in deze serie. Het succes van Lara Croft als gamecharacter, en van de hele game-serie, staat als een paal boven water ondanks de tegenslag die het heeft gekend ten tijde van Angel of Darkness. Tomb Raider: Legend keerde echter het tij, en zorgde ervoor dat Lara Croft in ere hersteld werd (en in verkoopcijfers). Van dezelfde makers, en met dezelfde engine, volgt nu dan een tribuut aan de eerste Tomb Raider: een complete remake van de eerste game om aan de huidige standaard te voldoen. Maar is het slechts leuk vanwege nostalgische redenen of is het echt een goed spel geworden?

Links het origineel, rechts Tomb Raider Anniversary

Het verhaal van Tomb Raider Anniversary is hetzelfde als het eerste deel. Je wordt benaderd door ene Jacqueline Natla om het artifact de Atlantische Scion te vinden. Deze bestaat uit drie delen, die je in verschillende delen van de wereld moet vinden, terwijl je tegengewerkt wordt door verschillende andere archeologen. Natuurlijk is de rondborstige Lara geschikt voor deze taak, aangezien ze daarmee het werk van haar mysterieus verdwenen vader af kan maken. Op naar afgelegen gebieden dus!

Voor diegenen die niet bekend zijn met Tomb Raider, of in ieder geval niet met het eerste deel: vroeger was Lara Craft vrij lief voor de mensen om haar heen en had ze nog geen cup-DD, maar een mooie C (een stuk vrouwvriendelijker). Het spel bestond uit grootse puzzels in onoverzichtelijke en gigantische ruimtes. Af en toe vielen wat grotere of kleinere dieren haar lastig, zoals vleermuizen, beren en soms zelfs een T-Rex. Later in het spel kwamen er ook een soort guardians aan te pas, maar die kunnen niet echt tot mens gerekend worden. Het hoofddoel van Tomb Raider was dus puzzelen: zoeken naar speciale items via omwegen en klauterpartijen, om vervolgens via een moeilijke route weer bij je beginpunt te komen om je route te kunnen vervolgen dankzij je nieuwe item. Deze gameplay, samen met de verborgen items (die overigens in deel twee geperfectioneerd werd, aangezien je daar ontzettend lange en goed verborgen omwegen moest maken om een verborgen item te bemachtigen), zorgde voor veel plezier in de oude(re) delen van Tomb Raider. Later werd de serie gewelddadiger (vooral deel twee had veel menselijke tegenstanders), maar vooral simpeler en meer lineair. Voor mij persoonlijk ging de charme van de serie eraf na het sterke Tomb Raider II, en werd de serie van meer van hetzelfde, tot te simpel. Tomb Raider Legend bracht het spel weer iets op niveau, maar toch waren de puzzels soms wat te makkelijk en miste dat gevoel dat je had bij gigantische ruimtes die je later in het spel op meerdere manieren zou doorkruizen.

Tomb Raider Anniversary grijpt gelukkig terug op de eerste Tomb Raider, waar het op gebaseerd is, qua gameplay. Er zijn nog steeds niet ontzettend veel (dierlijke) tegenstanders, en de puzzels en het klauterwerk is behoorlijk uitgebreid. Soms kan je kiezen welke route je neemt, vaker zijn er zo ontzettend veel plekken om te ontdekken en geheimen dat je niet weet waar je moet beginnen. Qua mogelijkheden in elk level zit het dus zeker goed, ook omdat er in elk level meerdere relics en soms een artefact te vinden zijn. Het verzamelen van deze objecten geeft je toegang tot bonusitems zoals andere kleding en speciale interviews.
De overeenkomst tussen het origineel en Tomb Raider Anniversary verschilt. Sommige stukken lijken behoorlijk op elkaar, terwijl in andere stukken de vergelijking wat moeilijker opgaat. Overal zijn puzzels toegevoegd die goed gebruik maken van de vele nieuwe mogelijkheden die Lara heeft. Het klauterwerk is meer dan in het origineel, en ook hier zijn de vele moves van Lara goed ingepast in de omgeving: niets voelt geforceerd of langdradig. Ttoch denk je af en toe \"Ohja, zo ging dat in het origineel,\" of \"Inderdaad, dan kwam je hierna in deze ruimte.\"