Rockstar Games presents Table Tennis

Rockstar presents Table Tennis was een grote Live!-hit op de Xbox-360: velen speelden dit spel online tegen elkaar en over het algemeen werd deze bijzondere uitstap van Rockstar, waarbij je zelfs je batje niet kon gebruiken om iemands oog uit te steken, als bijzonder realistisch en vooral erg leuk bevonden.
En als zoveel developers de laatste tijd, realiseerde Rockstar zich dat het misschien toch wel eens een leuk idee was om een spel uit te brengen voor de snelst verkopende \"next-gen\" (nee fanboys, die aanhalingstekens zijn niet lullig bedoeld) console. Nu zal GTA IV ongetwijfeld niet gedowngrade kunnen worden qua graphics, wat zou betekenen dat je Wii je ongeveer net zoveel frames per second zal kunnen voorschotelen als een chef-kok frikadellen serveert op een zaterdagavond in zijn viersterrenrestaurant, en het onvermijdelijke doelgroep-geneuzel zal vast voor ons beslissen dat wij liever roze popjes aankleden dan met een shotgun een vervelende Russische troela van een paar extra muntvakjes voorzien. Oftewel: de Wii krijgt geen GTA maar pingpong. Ach, zoals ze in China zeggen: \"Elke reis van duizend mijlen begint met een eerste stap.\"

Het gameplay-systeem van Table Tennis is erg simpel. Je kunt met je WiiMote naar links en naar rechts, en naar boven en naar beneden zwaaien, waarna deze actie zich vertaalt in je zelfgekozen character die op deze manier het balletje richting meegeeft. Nu heeft de Wii enige problemen ondervonden met het motion-detection systeem, maar deze lijken behoorlijk goed opgelost. Het balletje komt niet vaak genoeg precies op de plek waar je hem wilt hebben, maar dankzij een alternatieve control-setup kun je met de analoge stick op de Nunchuck je bal behoorlijk goed positioneren op het speelveld.
Natuurlijk zou alleen dit basis-mik-systeem niet interessant genoeg zijn om je uren aan je Wii gekluisterd te halen, dus heeft Rockstar een extraatje toegevoegd: spin. Met één van de vier richtingen op het D-pad geef je je bal een effect naar links of naar rechts, een topspin met de omhoog-toets, of juist een gemene dropball met de omlaag-toets, en met de A-knop kun je je bal nog extra vertraging meegeven. Hoe langer je de toets ingedrukt houdt voor je slaat, hoe meer je spin-balkje volloopt. Deze kun je gebruiken om met de B-knop extra kracht te geven aan je slag, of je kunt het opsparen om tot twee keer toe de efficiëntie van je spinkrachten flink te verbeteren. Ook je tegenstander maakt lustig gebruik van deze spins, en door dezelfde spin mee te geven aan de bal als degene die je tegenstander net gebruikte kan je het hem behoorlijk moeilijk maken.

Althans: dat is het idee. Wat net zo goed werkt is altijd omhoog ingedrukt te houden, waarna je als een dolle spin-effect opspaart, je dus vaak behoorlijk aan het rammen bent omdat je slagen extra kracht krijgen, en je bijna niet hoeft te reageren op wat je tegenstander doet. Dit brengt het spel behoorlijk uit balans en maakt het spel ook een stuk makkelijker en minder leuk om te spelen. Jammer dat men niet heeft gedacht om bijvoorbeeld alleen spin-effect aan je balkje toe te voegen als je goed reageert op je tegenstander, in plaats van altijd topspin te gebruiken alsof je duim vastgeplakt zit met secondelijm.
Ondanks deze disbalans, speelt het spel behoorlijk lekker. Je bewegingen worden behoorlijk goed vertaald naar het scherm: het plaatsen van de bal lukt lang niet altijd maar een alternatieve control-scheme biedt uitkomst, en de tegenstanders hebben elk echt hun eigen tactiek en vereiste aanpak. Ook als je na verloop van tijd echt goed bent geworden stap je regelmatig af van je constante topspin omdat het gewoon léuker is om je tegenstander de hoek in te drijven dan maar constant een soort tennisoefenballenschietmachine te spelen.

Wat wel echt afbreuk doet aan je gevoel te tafeltennissen, is dat je ruim van te voren al kunt zwaaien en de juiste knopjes in kunt drukken, lang voordat de bal daadwerkelijk binnen je bereik komt. Hierdoor merk je al gauw dat je zodra je de bal hebt weggemept je alweer aan het bewegen bent voor je volgende slag, wat niet erg realistisch is. Had de timing uitgemaakt en kon je niet van te voren je beweging maken, dan had je ongetwijfeld een stuk meer het gevoel gehad écht te tafeltennissen. Met het huidige systeem kun je soms net zo goed een knopje indrukken in plaats van zwaaien, aangezien het zwaaien erg weinig impact op je spel heeft.