Hardware: Microsoft Sidewinder Gaming Mouse

Microsoft heeft onlangs besloten mee te doen met de grote spelers Logitech en Razer en bracht een high-end game-muis uit: de Microsoft Sidewinder Gaming Laser Mouse (vanaf nu gewoon \"de muis\"). Met drie knoppen voor on-the-fly aanpassingen aan de DPI (gevoeligheid) , een LCD dat de gevoeligheid weergeeft, een strak design en stalen zijknoppen en -scrollwiel hoopt Microsoft een graantje mee te pikken van de veeleisende gamer die graag veel geld uitgeeft aan gespecialiseerde gamemuizen.
Er zijn echter al veel verschillende muizen beschikbaar van zowel Logitech als Razer, en de vraag is dan ook wat Microsoft voor nieuws te bieden heeft, hoe dit speelt en voor welke gamers deze muis wellicht interessant is!

De muis heeft een strak, hoekig design, waar je wel van moet houden. Ben je de ronde vormen van de eerdere Logitech muizen (bijvoorbeeld de MX518 en de G5) gewend, dan steekt deze muis er wat vreemd en vooral groot bij af. Hij laat zich wel goed vergelijken met de hoekigere en zwarte G9, het huidige topmodel van Logitech. Net als andere muizen van dit merk is de Microsoft-muis het meest geschikt om met de palm van je hand vast te pakken, aangezien er een flinke verdikking zit. Dit zal zeker even wennen zijn voor de gamers die normaal een wat dunnere muis, zoals een Razer Diamondback of een goedkope standaard muis, gebruiken. Toch is het wel prettig vasthouden, tenzij je erg kleine handen hebt: dan is de Microsoft-muis veel te groot en onhandelbaar. Mensen met normale handen zullen snel genoeg wennen aan de vorm van de muis en hoe deze in je hand ligt, en persoonlijk vind ik hem erg stevig en goed vasthouden.
De linker- en rechtermuisknop zijn over vrijwel de gehele lengte van je vinger in te drukken: hier heeft Microsoft duidelijk naar Razer gekeken en niet, zoals Logitech, alleen het uiteinde van de knop inklikbaar gemaakt. Ter verduidelijking: waar je met een Logitech alleen de bovenste twee kootjes van je vinger kunt gebruiken om de knop in te drukken, kan dat met de Microsoft-muis met alledrie. Erg handig als je midden in een gevecht net even je hand verkeerd hebt gepositioneerd maar wel die kill wilt maken.

De duimknoppen, traditioneel horizontaal geplaatst, zijn op de Microsoft-muis in staal uitgevoerd en boven elkaar geplaatst. Dit werkt erg handig, omdat je nu niet je duim hoeft te verschuiven om de voorste toets te bereiken. Het staal voelt ook erg stevig, net als in het scrollwiel. Hoewel deze niet horizontaal kan scrollen, zijn de stevigheid door het staal en de gegoten grip goed voor een ontzettend soepele en toch gecontroleerde scroll door je wapenlijst. Het afslijten van het rubber of het missen van de scrollknop is echt definitief verleden tijd, zo prettig werkt het.

Nu dan de bijzondere eigenschappen van de muis, te beginnen met de instelbare gevoeligheid. Microsoft heeft hier gekozen om de DPI (dots per inch) aan te passen, zodat de muis minder \"afstandpunten\" waarneemt en daardoor minder snel beweegt. Dit gaat echter ten koste van de precisie ten opzichte van het aanpassen van de gevoeligheid zelf (zoals je vaak in games zelf kunt doen). De muis is dus wat minder precies bij lagere DPI ten opzichte van muizen die de bewegingssnelheid aanpassen door de gevoeligheid aan te passen. Toch gebruiken vrijwel alle muizen die zulke gevoeligheidsknoppen hebben het DPI \"truukje\", dus wat dat betreft is het niet alsof Microsoft een erg onorthodoxe of goedkope methode gebruikt.
Het LCD-schermpje geeft aan op welke DPI-stand de muis staat als je switcht met behulp van de drie toetsen op de muis. Dit is standaard ingesteld, dus voor diegenen die de knopjes gebruiken maar niet naar eigen inzicht aanpassen met behulp van de software, is het al duidelijk op welke gevoeligheid de muis staat door welk knopje oplicht. Voor de diehard-gamers die per game andere instellingen gebruiken is het dan wél weer handig.



De muis met het doosje voor de accessoires ... De Sidewinder naast de Logitech MX518

Met behulp van eerdergenoemde software kun je veel meer dan de DPI-instelling per knopje wijzigen. Je kunt vijf knoppen aanpassen en daar zelfs een macro aan toewijzen. Deze macro kan precies gemaakt worden zoals jij wilt; in Counterstrike Source kon ik feilloos mijn favoriete rig kopen met een enkele druk op de duimknop, en met een andere duimknop een sniper-outfit bij elkaar kopen, zonder dat ik tijd verloor of een schietschijf was omdat ik stil stond en mijn hand moest gebruiken voor het toetsenbord in plaats van de muis. Normaal gesproken is dit alleen maar te bereiken met een scriptje, of met behulp van speciale toetsenborden: zeker een nuttige toevoeging dus! Ook kun je macro\'s ingame opnemen met een speciale toets, zodat je zonder je game te hoeven verlaten gebruik kunt maken van een nieuwe macro. Deze functie is nog nooit gezien in een andere muis en zal zeker handig zijn voor mensen die bijvoorbeeld Wow spelen.

Tenslotte de gewichtjes en teflon-voetjes. Er is aan de zijkant van de muis een laatje waar je drie gewichtjes in kan plaatsen. Bijgeleverd zijn drie gewichtjes van tien gram en één van vijf gram, zodat het gewicht in de muis kan variëren tussen de vijf en de dertig gram. Dit verschil in gewicht merk je heel erg: zonder gewichtjes voelt de muis licht en een beetje goedkoop; met gewichtjes is de muis erg zwaar en heb je het gevoel een beetje té snel RSI te gaan krijgen. Deze mogelijkheid is dus zeker handig om de muis precies zo zwaar te laten voelen als jij wilt.
De teflonvoetjes die zijn bijgeleverd zijn er in drie verschillende gladheden, maar het verschil tussen deze zal de casual gamer absoluut niet opmerken. Ben je echter vaak bezig met snelle games, zoals Team Fortress 2, dan zou je het misschien wel kunnen merken. Het verschil is echter minimaal; hoewel het dus een aardige toevoeging van Microsoft is, is het een beetje nutteloos.


Foto van de onderkant, met één teflon-nopje verwijderd ter verduidelijking