Naruto: Ultimate Ninja 2

Naruto begint ondertussen een soort Disney-DVD te worden: elke maand komt er wel een nieuwe uit, en hoewel de kwaliteit van Disney zich heeft bewezen in het verleden, kan dit van Naruto niet gezegd worden. Er zijn nog maar weinig games met de bekende Japanse Anime-serie als basis die de moeite waard waren, met als positieve uitschieter Naruto: Ultimate Ninja op de PlayStation 2. Nu is er dan het vervolg (met de originele titel Naruto: Ultimate Ninja 2), nog steeds voor de PlayStation 2, dat zwaar leunt op het origineel. Maar zijn de aanpassingen de moeite van het kopen waard?

Naruto: Ultimate Ninja 2 is een one-on-one 2D fighting game die verschillende modi kent. De belangrijkste singleplayer modus is Ultimate Road, waarin je in een snel en behoorlijk leuk verhaal, dat wel wat achtergrondkennis van de serie vereist, van het ene gevecht in het andere gevecht rolt. De characters waarmee en waartegen je vecht zijn telkens weer anders en volgen het verhaal, zodat je veel verschillende characters leert kennen en gevechten niet telkens hetzelfde zijn. De verschillen tussen de characters zijn niet verschrikkelijk groot: voornamelijk de speciale aanvallen (chakra-aanvallen) en de combo\'s verschillen, maar tot op een bepaald niveau. Toch zorgt dit niet voor een gevoel van herhaling, maar het is eerder prettig omdat je het gevoel hebt het gevechtssysteem goed onder controle te hebben.
Het gevechtssysteem is niet bijzonder moeilijk: een knop voor springen, blokken, het gooien van een wapen en het maken van een melee-combo. De combo\'s bestaan voornamelijk uit button-bashen met af en toe een richtingstoets om het af te maken. Een ander verhaal zijn de speciale chakra-aanvallen: bij level één of twee aanvallen moet je sneller dan je vijand een random volgorde van knoppen intoetsen; bij level drie aanvallen moet je als een gek buttonbashen of een analoge stick ronddraaien en zorgen dat je sneller bent dan je tegenstander. Dit haalt wel een beetje de vaart uit de snelheid van de gevechten; aan de andere kant zijn de aanvallen vaak zo gaaf dat het niet heel erg is dat je eerst moet buttonbashen om je vervolgens te vergapen aan het filmpje.
Overigens is het niet zo dat alle gevechten gemakkelijk te winnen zijn met het bashen op knopjes en het uitvoeren van een speciale aanval. Vaak zijn de winvoorwaarden best complex: gebruik drie keer een level drie chakra-aanval en eindig met een bepaalde aanval, of: hou het vol tot de tijd op is met een bepaald percentage van je health. Dit maakt het spel een stuk interessanter omdat je goed moet nadenken wat je precies moet bereiken en hoe dat het beste lukt, in plaats van altijd simpelweg alles kapot te maken.

De gameplay is dus redelijk simpel maar heeft ook wat diepgang. De graphics zijn ook erg in orde: een prachtige cell-shaded look, vloeiende animaties en Japanse kreten die door het beeld heen geslingerd worden geven je echt het gevoel in een anime te zitten. Ook het geluid is een verademing: de mogelijkheid om de originele Japanse stemmen (eventueel met ondertiteling) aan te zetten is voor mij reden genoeg dit onderdeel een hoog cijfer te geven. Mocht je dat liever willen, dan kun je ook de originele Amerikaanse stemmen kiezen om de goede muziek en nette geluidseffecten te overstemmen.

Naruto: Ultimate Ninja 2 in actie: Sasuke versus Orochimaru

De vele characters die je unlockt in Ultimate Road kun je gebruiken om een één tegen één potje te spelen met een vriend. Dit soort gevechten blijven altijd leuk en laten zien hoe leuk dit spel is zonder dat je je tegenstander eerst twee uur de besturing en alle special moves uit moet leggen.
Naast deze twee versies kun je het geld dat je verdient in Ultimate Road gebruiken om allerhande kleinigheden te kopen en ze te bekijken in het huis van Naruto: zeker voor de fans een leuke bezigheid.