Guild Wars: Factions

Guild Wars: Factions is het vervolg op de geroemde MMORPG Guild Wars. Factions kan beschouwd worden als vervolg en uitbreiding, maar is een compleet nieuw spel waar je het vorige Guild Wars deel niet voor nodig hebt. Heb je de oude Guild Wars nog wel in je kast staan dan maken dit nieuwe deel en het oude één grote wereld.

“And so the story begins…”
In het land van Cantha werd de keizer gedood door zijn vertrouweling en bodyguard Shiro Tagachi. Na de moord werd Shiro veroordeeld en werd geliquideerd. Na Shiro’s dood heerste er alleen nog maar kwaad in de landen rond Cantha, en het is aan jou om hier verandering in te brengen. In Guild Wars: Factions vordert het verhaal zich verder, en speel jij nog steeds de rol van bevrijder. Net als in het vorige deel heb je vier slots om characters aan te maken. Ben je nog in het bezit van het vorige deel dan kan je die toevoegen en twee extra slots krijgen. Vervolgens kan je een eigen character aanmaken en die naar jouw smaak inrichten. Als je vervolgens begint met de game dan krijg je een korte inleiding van Master Togo, de halfbroer van de huidige keizer. Hij maakt je wegwijs in de wereld van Cantha en leert je alle kneepjes van het heldenvak. Hij begeleidt je ook bij de keuze van beroep. Naast de zes al bestaande beroepen uit de vorige Guild Wars zijn er nu twee nieuwe bij gekomen: de Assasin en de Ritualist. Na wegwijs te zijn gemaakt in de game kan je vrij je gang gaan en quests voltooien. Je moet voor veel van deze quests reizen en op zoek gaan naar personen of bepaalde monsters uitroeien. Andere online spelers kom je alleen tegen in towns. Als je op een quest bent, en je loopt in een bos met monsters dan heb je die allemaal voor jezelf. Wil je graag samen met vrienden gaan questen dan kan je heel eenvoudig een party aanmaken en dan zul je die vrienden ook zien als je buiten een town bent. Het volgen van de quest is in het begin eigenlijk wel een must. Je krijgt op deze manier namelijk veel experience, en daardoor kan je al vrij snel op een hoger level komen.

“Let’s get ready to rumble!”
Het vechten met monsters in Guild Wars is vrij eenvoudig. De meest bekende manier van vechten is gewoon de directe combat met de diverse wapens. Daarnaast kan je in Guild Wars: Factions ook gebruik maken van bepaalde skills. Deze verschillen van het verhogen van je health en het verstevigen van je armor tot het uitvoeren van een zwaardere aanval. Dit klinkt voor veel mensen al bekend in de oren. Maar in Guild Wars kan je ook combo’s uitvoeren van skills. Zo moet je dus eerst een basisskill uitvoeren en daarna kan je voor een combo kiezen met een skill die op je eerdere aanval aansluit.

Als je alle quests hebt afgerond en je hebt level 20 bereikt, wat absoluut niet zo snel gaat, kan je jezelf meer gaan richten op de Player-versus-Player mode. Hierbij vecht je samen met je guild tegen andere guilds. Daarnaast kan jij of je guild zich aansluiten bij één van de twee rivaliserende alliances: de Luxon of de Kurzick. Verder worden er in Guild Wars: Factions ook toernooien georganiseerd waarin jij of je guild zich wereldwijd als de beste kan manifesteren. Mede door deze feautures is het eigenlijk wel een must om in een guild te zitten. De game heet ook niet voor niets Guild Wars, maar je kan in je eentje niet ten volle van de game profiteren.