Dead to Rights: Reckoning

\"Je hebt het recht om meedogenloos te zijn\" adverteert de achterkant van het hoesje van Dead to Rights: Reckoning. Al eerder zijn er twee delen van deze third-person shooter naar de huidige generatie consoles gekomen, en nu is de PSP aan de beurt. Is deze game ook zo \"meedogenloos\" en spannend als zijn voorgangers?


And so the story begins...
Je speelt Jack Slate die samen met zijn trouwe viervoeter Shadow een gijzelaar moet redden. Deze gijzelaar is een belangrijke getuige in een strafzaak, en moet dus koste wat het kost gered worden. Het komt er dus op neer dat je jezelf een baan moet schieten door al het uitschot dat Jack en zijn hond tegen probeert te houden. De bediening van Jack is vrij eenvoudig en dus makkelijk onder de knie te krijgen. Jack bestuur je met de analoge stick, en knoppen aan de rechterkant worden gebruikt voor het schieten, action moves en om je hond Shadow op te roepen. Je hebt de beschikking over een breed arsenaal aan wapens waaronder: (dual)-pistols, shotguns, revolvers en machineguns. Verder kan je zo af en toe ook Shadow op een vijand af sturen die dan zijn ongenoegen over de betreffende vijand uitspreekt door hem aan te vallen. Als laatste wapen tegen het gespuis is er nog de beroemde bullettime. De tijd vertraagt en zo heb je de tijd om vijanden neer te schieten en situaties te overzien. Veel keus dus om vijanden aan te vallen. Jammer dat de meeste van de wapens die je hebt weinig uithalen bij je vijanden. Er zit wel een hoop bloed in de game, maar je moet soms eerst twintig kogels in een vijand schieten voordat hij neergaat. Terwijl Shadow maar een paar seconden nodig heeft om te knabbelen aan een tegenstander. Hierdoor word je eigenlijk gedwongen om de bullettime te gebruiken, omdat je schietpogingen dan een stuk effectiever zijn.


Camera\'s en aimen
Eén van de grootste ergernissen uit de game is de onbestuurbare camera. Aangezien de game een thirdperson shooter is, is het belangrijk dat je goed de camera kan bewegen zodat je het gebied om de character heen kan zien. Helaas blijft de camera vrijwel onbestuurbaar waardoor de gameplay er ernstig onder lijdt. Zo hoef je niet eens de moeite te doen om achter auto\'s of kratten te schuilen omdat je dan een muur in beeld krijgt en verder niets meer van Jack ziet. Verder zit er in de game de zogenaamde auto-aim. Zo kan je met een druk op de R-knop op een vijand blijven richten. Helaas is deze auto-aim volledig willekeurig waardoor je eigenlijk nooit gelijk de goede tegenstander in je vizier krijgt. De auto-aim en het camerawerk kunnen je tot wanhoop drijven aangezien de ongemakken veel van je spelplezier kunnen bederven.