Onimusha: Dawn of Dreams

Na drie Onimusha delen kwam er een eind aan de ‘trilogie’ en toch hebben we met Dawn of Dreams weer een nieuwe Onimusha. Het gaat hier dan ook om een apart deel, waarin niet alleen verhaal, maar ook gameplay en opzet veranderd zijn.

Onimusha 4: Dawn of Dreams draait om Soki, de speelbare character die in de game ook andere namen krijgt. Zo is hij bijvoorbeeld ook de Blue Demon en krijgt ‘ie zelfs de naam Oni of the Ash. Het hoe en waarom van de namen zal ik jullie bespaard laten, daarvoor zal je de game moeten spelen. Soki wil zelf graag Soki genoemd worden, dus dat doen wij dan ook maar. In Dawn of Dreams moet je, net als in de voorgaande delen en zoveel andere games, weer al het kwaad uitroeien. Vecht je weg door het oude Japan om uiteindelijk iedereen te redden. Het is allemaal niet boeiend (een groot deel van het verhaal gaat over kersenbomen!), maar wordt op een geweldige manier gepresenteerd. Net als in de vorige delen is bijvoorbeeld de intro geniaal en adembenemend mooi. Minutenlang word je getrakteerd op misschien wel de mooiste CGI op de PS2 en gelukkig zijn alle tussenscènes van deze hoge kwaliteit. Lang leve FMV!

De gewone in-game graphics zien er overigens ook fantastisch uit. Naast sfeervolle omgevingen zijn ook de characters (zowel Soki als de vijanden) goed gedetailleerd. De bewegingen zijn vloeiend en je hebt nergens last van slowdown. Het enige minpuntje aan het uiterlijk van de game is de camera, die blijft heel af en toe op een vervelende plek hangen waardoor het overzicht niet ideaal is. Gelukkig kun je het grootste deel van de game gewoon lekker zelf de camera besturen en is er niets aan de hand.