CD: Beastie Boys - Ill Communication Remastered Edition

Gierende banden, rennende en springende politiemannen met dikke jaren zeventig snorren, foute zonnebrillen en dito kapsels vliegen over je scherm. Cochese, Bobby, The Rookie en The Chief zijn de hoofdrolspelers van deze "action-packed" en satirische videoclip van 'Sabotage', geregisseerd door Spike Jonze, iemand die al bekend was met de capriolen van de Beastie Boys. Het album waar het nummer van afkomstig is, is nu opnieuw in geremasterde versie uitgebracht, inclusief bonus-cd.

In 1981 ontstond de Beastie Boys uit het as van de punkband The Young Aborigines na toevoegen van Adam Yauch (MCA) aan de formatie. Toen bestond de groep verder nog uit John Berry, Kate Schellenbach en Michael Diamond (Mike D). In 1983 voegde Adam Horovitz (Ad-rock) zich bij de groep, na het vertrek van John Berry en een jaar later ging de band zich als trio richten op de rap onder de hoed van Def Jam. 1986 was het jaar waarin het grote succes zich aandiende door toedoen van de plaat Licensed to Ill, uiteindelijk de best verkopende rapplaat van de jaren tachtig. In de jaren negentig herhaalde het trio een soortgelijke stunt met Ill Communication. De plaat haalde de nummer één positie van de Billboard Charts en werd één van de grote platen van dat decennium.

De eerder genoemde monstersingle 'Sabotage' trok de kar en zorgde ervoor dat later ook 'Sure Shot' (met briljante flute loop) en 'Get To Together' goed scoorden. Het album was een samenraapsel van hun punkerfgoed, rap, hiphop, funk en jazz dat fijn verwoven in elkaar stak en eigenlijk nog steeds steekt. "Ill" blijft een overwegend jaren negentig sfeer met zich meedragen, maar tracks als 'Sure Shot' en 'Sabotage' blijven hun recht voor zijn raap impact behouden. Geremasterd komen ze iets beter uit de verf, maar het is nu ook weer niet zo dat het geluid geheel uit elkaar getrokken is en deze BB-anthems een heel stuk helderder klinken. De muur van geluid die op het origineel op je af kwam heeft nu enkele gaten gekregen waardoor er wat meer balans te vinden is in sommige stukken, maar de muzikale chaos op de achtergrond blijft aanwezig. Voor tracks als 'Tough Guy' en 'Heart Attack Man' jammer, aangezien die wel een betere verdeling van geluid konden gebruiken. In de jazzy en funky composities zijn de verbetering wel beter hoorbaar.

De extra meegeleverde schijf is aardig te noemen en kent enige goede remixen van 'Sure Shot', 'Root Down' en 'Get It Together'. De live-versies van 'Heart Attack Man' en 'The Maestro' blinken niet uit in kwaliteit en de unplugged-versie van 'Heart Attack Man' is meer om een glimlach op je gezicht te toveren dan een muzikale toevoeging.

Al met al blijft het een dijk van een plaat, maar om nu te zeggen dat je meteen naar de winkel moet rennen om je origineel in te ruilen voor dit exemplaar, nee.

Label: The Flower Shop Recordings Releasedatum: 15 juni 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.