DVD: And When Did You Last See Your Father

Soms verrast een film je, positief dan, wel te verstaan. Dat is het geval bij And When Did You Last See Your Father?. Deze film is gebaseerd op de autobiografie van Blake Morrison. Een indrukwekkend verhaal, met emotionele en aangrijpende momenten. Een film die uiteenzet wat een terminale ziekte allemaal los kan maken bij mensen. Zware kost misschien, maar zeer zeker de moeite waard. Met prachtrollen van Colin Firth als Blake (de zoon) en Jim Broadbent als Arthur (de vader).

Herinneringen
Wanneer schrijver Blake Morrison wordt geconfronteerd met zijn terminaal zieke vader is de tijd aangebroken om het leven nog eens te overzien. Aan het ziekbed van zijn vader haalt hij samen met hem herinneringen op: goede en minder goede. Deze herinneringen vormen de leidraad voor het verhaal van het leven van Blake en zijn vader. Gedurende deze periode probeert Blake in het reine te komen met zijn gevoelens. De relatie met zijn vader is niet altijd goed geweest en werd bij tijd en wijle getekend door conflicten. Waar hij vooral naar op zoek is, is berusting in de zaken zoals die zijn gegaan en goedkeuring van zijn vader, op de finishlijn van diens leven.

Onderliggende boodschap
De film kent een diepliggende boodschap: hoe is jouw relatie met je vader, wanneer ervoer jij dat je écht je vader zag? En is de naderende dood de enige keer dat je vader zich écht aan je liet zien? Vragen waar menig kind toch wel mee rondloopt. De basis voor het verhaal vinden we in de succesvolle autobiografie van Blake Morrison, die in 1993 uit werd gegeven. Morrison had een slechte relatie met zijn vader, hij heeft altijd het idee gehad niet aan zijn vaders eisen te kunnen voldoen. In de laatste fase van zijn vaders leven probeert Blake nog iets van de relatie te herstellen om zo het leven goed af te kunnen sluiten. In de film leidt het scenario je aan de hand van flashbacks langs het leven van vader en zoon. Heden en verleden lopen geruisloos in elkaar over, zonder dat je de draad kwijt raakt wat betreft de tijd waarin de film zich op dat moment bevindt.

Jim Broadbent laat met deze rol zien een heel goede acteur te zijn. Hij weet zich voortreffelijk te uiten in zowel de 'heden'-rol als in de 'verleden'-rol, twee toch verschillende karakters. De emoties die in de stervende vader huizen, komen bij de kijker behoorlijk binnen. Ondanks alles is toch duidelijk dat Arthur van zijn zoon houdt, al heeft hij dat in zijn leven niet altijd even goed kunnen uiten. Hij hoopt op zijn sterfbed deze boodschap alsnog bij zijn zoon over te brengen. Broadbent speelt dit subliem. Daarnaast zien we Colin Firth in een sterke rol als de met zijn gevoelens worstelende zoon die op het punt staat zijn vader te verliezen. Een wat kleinere rol is weggelegd voor Blake's moeder, gespeeld door Julia Stevenson. Ondanks dat de rol wat kleiner is, is hij niet van mindere kwaliteit. Het drietal laat mooi zien waar een gezin mee kan worstelen gedurende een leven.

Grote namen zijn niet altijd een zekerheid voor een sterke film, in dit geval is het resultaat echter behoorlijk goed. Broadbent en Firth zijn geloofwaardig als vader en zoon. Het verhaal is een naadloos, aan elkaar geregen geheel, met prachtige, emotionele herinneringen en worstelingen. Het maakt duidelijk dat het leven eindig is en dat we allemaal willen dat we op het laatst alsnog 'closure' vinden in de perikelen die we bij leven wellicht verkeerd hebben aangepakt.

Slotconclusie
Extra's kent de release op dvd niet, maar dat is op zich niet erg. De film doet het werk en is sterk genoeg. Extra's zouden in dit geval weinig toe kunnen voegen om het geheel nog beter te maken. De regisseur (Anand Tucker) is erin geslaagd om van een toch zwaar en emotioneel onderwerp geen emotionele rollercoaster te maken, maar een integer en intens verhaal. And When Did You Last See Your Father? is een prachtig drama over complexe relaties binnen gezinnen. Een dikke vier sterren: een aanrader dus!

Label: A-Film Releasedatum: April 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.