DVD: Het echte leven

Een review schrijven over een film, die een film in een film laat zien... kun je je er iets bij voorstellen? Toch is dat wat dit moet worden. Dit keer hebben we bij FOK! gekozen om niet al te veel van het verhaal prijs te geven, de nieuwsgierigheid moet gewekt worden, om vervolgens het verhaal zelf te gaan bekijken op dvd. Het echte leven verdient deze spanning. Weinig prijsgeven, maar wel intrigeren... een film die je echt zélf moet ervaren om tot zijn recht te komen. Van die beleving kunnen woorden in een review alleen maar te veel van wegnemen.

Werkelijkheid en verhaal
Het echte leven is wat je noemt een film-in-een-film. Werkelijkheid en filmverhaal zijn met elkaar verweven. We volgen het leven van actrice Simone (Sallie Harmsen) en haar vriend/regisseur Martin (Ramsey Nasr). Samen werken zij aan een film met als thema 'de ultieme liefdestest', titel van de film: 'Het echte leven'(verrassend!). Nasr speelt daarnaast ook de rol van Milan, de mannelijke hoofdrol in de film. Ben je de draad nu al kwijt? Dat kan, want het klinkt nu al redelijk complex.

Simone moet de liefdestest doorstaan door in de film een relatie aan te gaan met een kok uit een café dat zij regelmatig bezoekt. Is de liefde die Simone in het échte leven heeft hier tegen bestand? En hoe zal Martin omgaan met de 'filmrelatie' van zijn vriendin. Dit is waar het allemaal om draait. Hoe ga je als acteurs om met liefdesfilms en hoe overleef je dat in het echte leven?

Film versus film
We hebben hier dus te maken met een complexe opzet. Het echte leven laat zien hoe een film wordt gemaakt in de film, en dat is dan weer op film gezet... Deze complexiteit is goed door de makers uitgewerkt. Als kijker is de scheidslijn nauwelijks te zien, wat soms wel wat verwarrend overkomt, maar zeker wel de drijvende kracht is van het verhaal. De liefde staat centraal, met daarnaast de keuzes die het werk van de acteurs met zich meebrengt. Overleeft een liefde naast je acteerwerk dit soort scenario's en zo ja, is die relatie dan nog als vóór de film? Het verhaal zal voor acteur en actrices zeker herkenbaar zijn, maar ook de niet acterende kijker zal het zich goed kunnen voorstellen.

Sallie Harmsen maakt een dijk van een debuut. Haar rol lijkt als een jas die precies past. We zullen zeker nog meer van haar horen in de toekomst. Naast Harmsen staan Ramsey Nasr en Loek Peters, twee namen die wat meer op hun lijst hebben staan inmiddels. Zij maken het trio dat de hoofdrollen neerzet, compleet. Ze doen geen van allen voor elkaar onder, sterke prestaties en rollen. Vul je dit aan met het script van Westdijk, dan heb je een complex maar zeer intrigerend verhaal dat op het scherm 'echt' tot leven komt.

Extra's
Zoals veel dvd's bevat ook deze bonusmateriaal. Het gaat hier bijvoorbeeld om een 'final cut' van de regisseur. Een mooie extra die veel inzicht geeft in hoe de film tot stand is gekomen, het verduidelijkt het verhaal behoorlijk en is dus een bonus die je eigenlijk niet moet laten schieten. Verder is er een interview met de Robert Jan Westdijk terug te vinden. Ook deze draagt bij aan verduidelijking van de film zelf. Het is niet altijd zo dat bonusmateriaal een echte toegevoegde waarde heeft, bij Het echte leven is dat wel zo en vandaar ook de redelijk hoge waardering voor deze extra's.

Het echte leven is geen film om even tussen neus en lippen door te kijken. Je moet er echt voor gaan zitten en het verhaal vraagt de nodige aandacht. De verhaallijnen zijn complex, en scheidslijn tussen fictie en werkelijkheid is vaag. Dit is geen negatief element, het draagt juist bij aan de kracht van de film. Met liefde als basisthema is Het echte leven een mooie film die je eigenlijk niet mag missen als je ook maar enigszins liefde in je leven wilt toelaten.

Label: A-film Releasedatum: maart 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.