Boek: Jakob Arjouni - Idioten, 5 sprookjes

Wie droomt er niet van dat er op een dag een fee voor je verschijnt, met de mededeling dat je een wens mag doen? Wat zou je dan wensen? Geld, liefde, eeuwig leven of nog tien wensen? Helaas voor de vijf personen in Jakob Arjouni's verhalenbundel Idioten, 5 sprookjes zitten er wel degelijk regels verbonden aan de wens die ze mogen doen wanneer de fee voor hen verschijnt.

Wat is wenselijk
Alles is wensbaar, zolang het niet in de categorieën onsterfelijkheid, gezondheid, geld of liefde valt. En dan wordt het nog knap lastig om één wens te mogen verzinnen die alles omvat wat je graag zou willen. De 'idioten' in het boek proberen allemaal eerst hun wens zo ver mogelijk op te rekken: ze wensen meer wensen, beroemd zijn in de grootste zin des woords of onsterfelijkheid. Maar wanneer de fee hen erop wijst dat dit allemaal niet mogelijk is en dat een wens wel eens heel anders uit kan pakken dan oorspronkelijk de bedoeling was, blijven ze opeens verrassend dicht bij zichzelf en de benarde situatie waarin ze zich op dat moment verkeren.

Geen idioterie
Hoewel het woord 'sprookjes' een deel van de lezers waarschijnlijk bij voorbaat al afschrikt, zijn de 5 korte verhalen juist helemaal geen sprookjes. De hoofdpersonen bevinden zich stuk voor stuk in een dermate situatie, dat ze niet te benijden zijn. Ze voelen zich allemaal niet erkend op hun eigen manier en proberen dit met allerlei wanhoopsdaden recht te trekken. Dit is dan ook het punt waarop de fee aan hen verschijnt en hen de kans probeert te geven uit hun vicieuze cirkel te komen. Een paar hilarische dialogen zijn het gevolg, waarin de mensen hevig in debat gaan met zichzelf en de ongeduldige fee, die eigenlijk al aan het overwerken is en daar geen tijd voor heeft. Snapt u het nog? Eigenlijk moet je dit boek gewoon lezen om het te begrijpen.

Meer dan grappig
De poëtische schrijfstijl van Arjouni sleept je al heel gauw binnen in de wereld van de hoofdpersoon van het betreffende verhaal. Je begrijpt direct zijn/haar zorgen en overpeinzingen, ook al zijn ze allemaal zeer verschillend. Het is dan ook verstandig om dit boek niet in één ruk uit te lezen, want dan gaat de magie van de wens van de afzonderlijke verhalen en de uitwerking ervan verloren. Een zeer groot pluspunt aan het boek is dat Arjouni niet grappig heeft proberen te zijn door alle wensen op een fiasco uit te laten draaien, of de uitwerking ervan uitvoerig te beschrijven. Het is aan de lezer om er over na te denken of dit nu een goede of slechte wenskeuze is geweest. Dat maakt deze bundel tot een interessante aanrader, die meer dan 'alleen grappig' is.

Uitgever: Signatuur ISBN: 9789056722272 Pagina's: 128