CD: Céline Dion - D'Elles

Dat Céline Dion niet alleen in de Engelse taal aardige albums produceert wisten we al. Maar om dit nog maar eens te onderstrepen heeft zijn een nieuw album uitgebracht met Franstalige nummers: D'Elles. Met een zwoel kijken Céline op de cover (en nog enkele mooie foto's in de inlay) belooft het een dito album te worden. Er moet gezegd worden dat de Franse taal zich ook beter leent voor ballads dan de Engelse taal dat doet. Het klinkt gewoon simpelweg veel zwoeler. En met haar Canadese roots weet Dion de uitspraak ook daadwerkelijk Frans en warm klinken. Een romantisch album is het gevolg van deze samensmelting van stem, taal, tekst en muziek. Een cd die er mag wezen en zeker niet misstaat in de discografie van de zangeres.

Voor vrouwen, door vrouwen
De titel van het album zegt het eigenlijk al: D'Elles. Het is een verzameling van nummers die allemaal door vrouwen zijn geschreven en ook voor vrouwen bestemd zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat de mannen er geen plezier aan zullen en mogen beleven. Het gaat alleen om de intentie waarmee Dion de cd heeft gemaakt. Al vanaf het eerste nummer op dit album, Et S'il N'en Restait qu'une neemt Céline Dion je leven even helemaal over. De song is dramatisch en raakt je in je ziel. Je wordt als het ware beneveld door de klanken en de woorden. De sfeer van het hele album is mysterieus en met elke song wordt de spanning verder opgebouwd. Stuk voor stuk prachtige ballads. Hier en daar tref je een ietwat sneller nummer aan, maar nergens wordt het uit zijn verband gerukt. Het blijft een consistent geheel, volledig gedragen door de krachtige stem van Céline en de prachtige Franse woorden. Franstalige nummers moeten vooral gevoeld worden. Wat er precies gezegd wordt is van ondergeschikt belang, in eerste instantie in ieder geval. Als je spreekt over voelen, mogen nummers als Je ne suis pas celle en Je cherche l'ombre niet onvermeld blijven.

Céline Dion

Callas
Zeker ook La Diva moet genoemd worden. In dit nummer worden de stemmen van Céline Dion en Maria Callas (overleden in 1977) tot één samengesmolten. Het gedeelte dat Callas zingt stamt al uit 1956. Wat technisch toch allemaal niet mogelijk is tegenwoordig. Het maakt de cd alleen maar bijzonderder. Het schitterende On s'est aime a cause staat twee keer op het album. Eén keer in een rustige versie en één keer als up-tempo song. Weet de slow-version je keer op keer te raken in je ziel, de uptempo uitvoering (te vinden onder de titel A Cause) knalt eruit. Hoe een nummer toch op verschillende wijzen gebracht kan worden en toch beide even goed kunnen zijn! A Cause zal ook de derde single van deze cd gaan worden.

In het buitenland was de cd meteen een hit (vooral in Canada, het thuisland van de zangeres). In ons land heeft dit nog niet helemaal dat effect, mede ook omdat het album pas vrij laat beschikbaar kwam (vandaar ook nu pas deze review). Jammer, want er moet gezegd worden dat het album veel meer verdient dat het tot nu toe in Nederland heeft gekregen. Vijf sterren is meer dan op zijn plaats voor dit, wederom, meesterlijke stukje werk van Dion.

Label: Sony BMG Music Canada Datum: 18 mei 2007