CD: th' Legendary Shack*Shakers - Swampblood

Het bedompte gevoel van een achtergestelde plaats in het zuiden van de Verenigde Staten bekruipt je bij het zien van de hoes. Een zuidelijke vlag steeds enigszins associaties met racisme oproept en een Lincolnachtige figuur die zijn pijp gevuld heeft met tabak uit de streek. De titel Swampblood maakt deze verbeelding nog sterker.
Beelden van pick-up trucks, ruitjeshemden, witte singletjes en bretels, een huwelijk tussen achterneef en -nicht, houten veranda's met schommelstoelen, een oude man met een stuk gras tussen zijn tanden en een handjevol pruimtabak, geflankeerd door een slecht gestemde banjo, komen voorbij vliegen.

Nu komen Th' Legendary Shack*Shakers ook uit het zuiden, en wel uit Nashville, Tennessee. Eén van de redneckcentra van Amerika. Het geluid dat de band produceert zwalkt tussen folk, hillbilly, punk, polka en rockabilly blues in. De regionale invloeden zijn dus wel degelijk van invloed geweest op het geluid van deze vijfde plaat van de groep.
Een aanzwellend introotje gaat vooraf aan de dampende moerasrock van 'Old Spur Line', een briljante compositie met een duister sfeertje dat niet zou misstaan bij een achtervolgingsscène in een horrorfilm. De geheimzinnige stem van J.D. Wilkes gromt over de banjo, harmonica en uptempo instrumentarium heen. Ondanks de titel klinkt het vervolg, 'Hellwater', een stuk vrolijker. Een rollend stukje folk met een Southern accent, ideaal voor een jukebox bij een truckstoprestaurant. Het tempo gaat nog iets verder omhoog in 'Easter Flesh', een cocktail van rockabilly en polka. Voetjes van de vloer en daarna met de boerendochter mee de hooischuur in.

Zoals je al merkt zijn er genoeg verschillende referenties en associaties, maar allen hebben ze dat zuiderlijke sfeertje gemeen. En dat blijft zo over de gehele cd. Th' Legendary Shack*Shakers gaan terug naar hun oude muzikale roots op dit laatste deel van hun 'Tent trilogie' bij het Yep Roc label. Een 'Southern Gothic' drieluik dat verhaalt over het leven in het diepe zuiden van de Verenigde Staten. Dit laatste deel klinkt behoorlijk opbeurend en swingend, ondanks het feit dat deze afsluiter de dood als hoofdthema kent.

Kentucky, Louisiana of Tennessee, Hank Williams, Creedence Clearwater Revival of zanger J.D. Wilkes. Ze passen op dit album allemaal in het verhaal. Een verhaal dat een mooie gelaagdheid kent en muzikaal gezien van een verfrissende en interessante insteek is voorzien. Geen album voor de popliefhebber, maar zeker een aanrader voor de muziekliefhebber die weer eens iets anders wil en niet afgeschrikt wordt door zuidelijke hillbillypunkpolka.

Label: Yep Roc Datum: Oktober 2007 Waardering: