CD: Apocalyptica - Worlds Collide

In 1996 was de revelatie van Apocalyptica aan de wereld een feit. Een ware openbaring, want het was toentertijd nog niet gebruikelijk om Metallicanummers met behulp van cello's om te toveren tot krachtige klassieke uitspattingen. Pas in 1999 verspreidde Metallica zelf hun melodieën vermomd als klassieke composities met 'S&M'. Na nog een coveralbum ('Inquisition Symphony'), waar tracks van Sepultura, Faith No More en Pantera onder andere werden gebruikt, was het vanaf 2000 tijd om eigen composities te releasen. Ook 'Cult' bevatte ook nog enkele covers, maar de bulk was eigen materiaal. Op het nieuwe album Worlds Collide is dit ook weer het geval.

Het album bevat zelfs maar één cover: 'Heroes' van David Bowie; om precies te zijn de Duitstalige versie, 'Helden'. De vier Finse heren van Apocalyptica hebben voor deze plaat ook weer de nodige noemenswaardige collaboraties uit de kast getrokken. Zo wordt 'Helden' al brommend en met diepe bariton uitgevoerd door Rammstein-zanger Till Lindemann. Het levert een prachtig gebalanceerd nummer op. Niet alleen Lindemann is een Rammsteinconnectie, maar ook producer Jacob Hellner was van de partij.

De samenwerkingen zijn sowieso niet van de lucht. Corey Taylor (Slipknot en Stone Sour) leent zijn rauwe stem voor 'I'm Not Jesus', maar dit resulteert in een Stone Sour kopie, waar de cello-invloeden iets teveel de kop in worden gedrukt. Op 'S.O.S. (Anything But Love)' schalt de stem van Lacuna Coil zangeres Christina Scabbia mee met de rustige cello's. Iets te rustig naar mijn mening, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door botervette instrumentale composities zoals 'Ion', 'Peace' en 'Last Hope'. Die laatste is voorzien van het betere beukwerk van Slayer-drummer Dave Lombardo. Als gepantserde tanks komen de zware klanken van de cello's op je af gereden, maar een enkele maal worden er precisiebombardementen uitgevoerd met snerpende en doelgerichte hogere tonen. Ook op de archetypische Apocalyptica track 'Grace' staan de snaren strak gespannen, met wat meer rustpunten en nadruk op hun primaire instrumentarium komt dat de balans ten goede.

De vervanging van een vierde cellist door een drummer heeft de koers van Apocalyptica ietwat doen veranderen Ook met de samenwerkingen op dit album merk je dat het geluid een andere richting op wordt gestuurd. Weg van het karakteristieke Apocalyptica geluid, de instrumentale tracks blijven verreweg het best, alhoewel 'Helden' een volrijpe kers op deze bak slagroom is.

Label Epic Datum: 13 september 2007 Waardering: