CD: Crowded House - Time On Earth

De één zijn dood...is de ander zijn brood. Voor Neil Finn ligt het iets genuanceerder gelukkig, maar feit is wel dat de reünie van Crowded House misschien nog een hele tijd op zich had laten wachten als voormalig drummer Paul Hester geen einde aan zijn leven had gemaakt. Na veertien jaar verschijnt er nu als collectief weer een opvolger van 'Together Alone' uit 1993.

Crowded House of Finn?
Het nieuwe album Time On Earth stond eigenlijk te boek als derde soloproject van Finn. Maar na de dood van Hester werd Nick Seymour gevraagd om zich in het project te mengen. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het leeuwendeel van dit album. Op vier tracks, die later toegevoegd werden, laten Mark Hart en ex-Beck drummer Matt Sherrod ook van zich horen.

Eén van de nummers waarop de vier als geheel het geluid voortstuwen is de single 'Don't Stop Now'. Hierop rifft The Smiths gitarist Johnny Marr ook mee. Het levert een popgevoelig en aanstekelijk Crowded House-nummer op. De plaat is echter geen terugkeer van oude glorie, maar eerder een middenweg tussen het solowerk van Finn en de vier eerdere albums van Crowded House. Het is echter geen gulden middenweg. 'Pour Le Monde' en 'Nobody Wants To' spreiden een melancholische sfeer ten toon die kippenvel veroorzaakt. Het zijn niet de enige tracks die een wat zwaarmoediger gevoel oproepen. Hier is hoorbaar de sterke invloed van Finn's wil aanwezig en verwijzingen naar zijn solowerk zijn daarom niet onterecht.

Finn zijn stem balanceert mooi op de melodie en karakteristieke timing steekt nog steeds de kop op. De balans is verder goed verdeeld, soms wordt er even ruimte gemaakt voor één van de muzieklijnen, maar niets overheerst of groeit buiten proporties. Veertien uitgebalanceerde popliedjes, die samenhang uitdragen maar toch ook enige variatie laten horen, zijn het resultaat. De uitvoering is ook verkrijgbaar inclusief extra dvd met hierop enkele livetracks en een fotogallerij. Laten we hopen dat Time On Earth als opstapje dient naar het ouderwetse Crowded House-geluid.

Label EMI Datum: 10 juli 2007 Waardering: