DVD: The Rules of Attraction

Camden College, 1980. Sean Bateman, het broertje van Patrick "American Psycho" Bateman, dealt in drugs. Hij voorziet de hele campus van coke, maar heeft een behoorlijke schuld bij zijn dealer openstaan. Sean heeft dus een paar problemen. Deze spelen een centrale rol in The Rules of Attraction: een dvd in de serie Essential Cinema over het nutteloze leven van een groep narcistische studenten vol drugs, drank en seks.

Sean Bateman (James van der Beek) heeft het niet makkelijk. Hij is verliefd op Lauren (Shannyn Sossamon) en hij heeft een behoorlijke schuld bij zijn dealer. Gelukkig is hij populair en kan hij de helft van de campus zo in zijn bed krijgen, als hij dat zou willen. Toch wil hij Lauren. Lauren heeft een oogje op Victor (Kip Pardue), maar Victor is op zuip- en seksreis door Europa. Ook Lauren is dus op zoek naar iets voor tussendoor.

Lara (Jessica Biel) is de kamergenote van Lauren. Zij neukt en snuift alles wat los en vast zit. Dus ook Sean. Paul (Ian Somerhalder) is bi en heeft ook zijn zinnen gezet op Sean. Laatstgenoemde ziet hem echter niet zo zitten. Daarnaast ontvangt Sean ook nog eens mysterieuze liefdesbrieven. Zijn ze van Lauren of van iemand anders? Kortom, er blijft bijna geen tijd meer over voor zijn studie.

The Rules of Attraction, gebaseerd op het gelijknamige boek van Brett Easton Ellis, vormde pas vijftien jaar na publicatie de basis voor een film. Dat gebeurde pas na de verfilming van American Psycho, de meest geruchtmakende roman van Easton Ellis. Regisseur Roger Avery - co-auteur van het scenario van Quentin Tarantino's Pulp Fiction - verpakte de zwarte visie van Easton Ellis op aanstormende academici en hun absurde, hedonistische bestaan in een opvallende stijl. De film wordt gekenmerkt door wisselende perspectieven, sprongen in de tijd en een opvallende openingsscène waarin beelden versneld weergegeven en weer teruggedraaid worden.

Levert het een geslaagde film op? Nee, niet echt. Het shock-effect van de film mag dan misschien in de Verenigde Staten zijn werk doen, aan deze kant van de oceaan zijn we de Nederlandse filmcultuur gewend en schrikken we niet meer van coke-snuivers, naaktlopers, zelfmoordpogingen en zoenende kerels. De film zal het dus moeten hebben van het script, de regie en de acteerprestaties. En dat is allemaal niet zo best. Bij vlagen heb je het gevoel naar 'American-Pie-on-coke' te kijken, maar dan met de acteerprestaties en de emotionele reacties uit een gemiddelde GTST-aflevering. De witte neusjes zijn bij vlagen zelfs lachwekkend. Wat resteert is aardig camerawerk en een heuse cameo van Katja Schuurman.

Voor de liefhebbers van Bret Easton Ellis en doemdenkers is The Rules of Attraction misschien nog een aanrader. Anderen kunnen beter American Psycho nog eens gaan kijken: daarbij valt tenminste nog wel wat te lachen. Voordeel van deze dvd is de prijs: voor minder dan een tientje kun je hem al halen.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 24 april 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.