CD: Ilanois - Do You Hear Me

De Nederlandse muziekbodem lijkt de laatste jaren weer wat vruchtbaarder te zijn geworden. Uit allerlei stromingen schieten er bands omhoog die echt wel de moeite waard blijken te zijn. Het belachelijke en puberale Ali en Baas B, Lange Frans, YES-R tijdperkje van een duur van een half jaar is gelukkig voorbij en het is weer tijd voor andere muziek. Uit de hoek van de poprock zagen bands als a balladeer het levenslicht van populariteit en zij kunnen wel eens concurrentie krijgen van Ilanois. Zij komen nu met het debuutalbum Do You Hear Me op de proppen.

Ilanois is een afleiding van de voornaam van boegbeeld Ilan Palstra. Toen hij jaren geleden nog over een bak herrie van enkele gitaren heen brulde kreeg hij de bijnaam Ilanoise. De 'e' en het overstemmende gitaargeweld zijn verdwenen en wat rest is een heerlijke luisterplaat vol met nummers die doen denken aan Coldplay en Keane. Zet de opener Do You Hear Me maar eens op en de referenties met Keane kunnen je niet ontgaan. De stem, de piano en de opbouw van de track zijn allen druppels die op de druppels van Keane lijken. De single Probably is een mix van Keane en Kane (ook hier scheelt het maar weer één 'e') maar persoonlijk vind ik de keuze voor deze single daardoor ook een beetje vreemd. Er staan betere en spannendere nummers op deze cd (die niet als Kane klinken) zoals Island of Blue, Wide Orange Sky en Lose Your Load.

Veel nummers hebben een zelfde basis of opbouw en soms bekruipt je wel het gevoel dat het allemaal wel eens eerder gedaan is. Dat is ook zo, maar dat neemt niet weg dat dit een lekkere cd is vol onbekommerde popliedjes die gemakkelijk in het gehoor liggen. Keane, Johan en Caesar hadden ook enkele van deze nummers kunnen maken. Het zijn geen gelaagde meesterwerken en soms is het zelfs te summier (I'll Be There), maar Ilanois wordt gewoon de 'a balladeer' van 2007 en gaat in de toekomst vast ook nog wel wat leuke radiohitjes scoren. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar deze cd zal zeker een groot publiek kunnen bekoren. Wat mij betreft komt het op 3,5 ster uit.

Label: MBN Releasedatum: 13 maart 2007