Film: Bridge to Terabithia

Bridge to Terabithia is gebaseerd op het gelijknamige prijswinnende boek uit 1977 van Katherine Paterson. Zij schreef het boek naar aanleiding van een tragische gebeurtenis in haar zoons leven. Een vriendinnetje van hem werd geraakt door de bliksem en overleed aan haar verwondingen. Om haar zoon dit te laten verwerken schreef Katherine een kinderboek, dat zich ook bezighoudt met de minder leuke kanten van het leven. En nu is er dan de film. De zoon in kwestie, David Paterson, is één van de schrijvers en producers van de film, dus met de integriteit lijkt het wel goed te zitten.

De twaalfjarige Jesse is een buitenbeentje op zijn school. Hij heeft niet veel vrienden en zijn thuissituatie is ook alles behalve perfect. Eén van zijn grote passies is rennen en hij heeft de hele zomervakantie veel getraind voor de schoolrace aan het begin van het nieuwe schooljaar. Hij is dan ook 'not amused' als hij en alle andere jongens worden verslagen door het nieuwe meisje, Leslie. Ook Leslie is een buitenbeentje met een niet bepaald goede thuissituatie. Ze probeert dan ook al snel met Jesse op te trekken, die daar in het begin weinig van moet hebben. Langzaam maar zeker groeien de twee echter naar elkaar toe en zo ontstaat er een hechte vriendschap. Op school worden ze nog steeds gepest, is Jesse verliefd op zijn muzieklerares en is er vrij weinig verbetering thuis. Om met dit alles om te gaan besluiten de twee kinderen om een fantasiewereld te bedenken. Om de wereld te betreden moeten ze naar de overkant van het water slingeren door middel van een oud touw dat om een boom is heen gewikkeld. Leslie heeft door haar vrije opvoeding vrij weinig moeite met het bij elkaar fantaseren van een hele wereld, maar Jesse kan wel wat hulp gebruiken. Als Leslie dan ook Jesse heeft geleerd te geloven in alles wat hij bedenkt, is Terabithia geboren.

De marketing van Bridge of Terabithia is ietwat ongepast. Dit is zeker geen nieuwe fantasy film in de trant van films als Narnia en de Lord of the Rings films, en is louter zo neergezet om de bezoekersaantallen te verhogen. Op zich een begrijpelijke strategie, maar het is natuurlijk gewoon pure misleiding. Een beetje jammer, want dit soort acties heeft de film eigenlijk niet nodig. De film is een vrij realistisch drama met fantasy elementen erin verwerkt. Hoewel de film op kinderen is gericht weerhoudt het zich er niet van de minder leuke kanten van het leven aan te kaarten. Sterker nog: Het boek waar deze film op is gebaseerd, is juist geschreven door de schrijfster om haar zoon te helpen het verlies van één van zijn vriendinnetjes te verwerken. Alleen al om dit soort onderwerpen aan te kaarten in een boek en nu dan in deze film voor kinderen tussen al die andere frivole en zorgeloze films is bewonderenswaardig en het is dan ook goed om te zien dat het vrij goed gelukt is.

De twee hoofdrolspelers, Josh Hutcherson en AnnaSophia Robb, zetten geloofwaardige rollen neer en dat is maar goed ook, want ze krijgen erg veel screentime. De vriendschap tussen de twee buitenbeentjes komt oprecht over, waardoor je je goed kan inleven in de personages. De twee worden ondersteund door goede bijrollen van onder andere Robert Patrick (Walk the Line) en Kate Butler als de ouders van Jesse en de muzieklerares waar Jesse een oogje op heeft wordt gespeeld door de immer innemende Zooey Deschanel (Winter Passing).

De zelfbedachte wereld van de kinderen wordt tot leven gewekt door ILM dat al jaren verantwoordelijk is voor prachtige computer graphics in bijvoorbeeld de Star Wars films. Het is dan ook niet vreemd dat het er op enkele uitzonderingen na allemaal vrij goed uitziet. De fantasiewereld ziet er in het begin uit als een gewoon bos, maar hoe meer aspecten de kinderen erbij fantaseren hoe meer de kijker de wereld ziet veranderen in een sprookjeswereld dat een afspiegeling is van de problemen en de passies die de twee kinderen dagelijks bezig houdt. Zo komt bijvoorbeeld de grootste pestkop van hun school terug in de fantasiewereld als één van de kwaadaardige monsters waar ze tegen moeten vechten.

De opbouw van de film is degelijk. We krijgen vrij veel tijd om kennis te maken met alles wat zich in de hoofden van Jesse en Leslie afspeelt en hoe hun vriendschap ontstaat. Minpuntje is dan weer dat het einde misschien iets te snel is uitgewerkt. Alles bij elkaar genomen is Bridge to Terabithia een redelijk goede film.

Label: RCV Releasedatum: 26 april 2007
Kijkwijzer: Waardering: