Film: Law Abiding Citizen

We kennen allemaal wel voorbeelden waarin het juridische systeem in onze ogen niet voldoet. Te lage straffen, vrijspraak na procedurele fouten en ook de vele deals die worden gesloten zullen niet ieders goedkeuren krijgen. Met Law Abiding Citizen vertelt The Italian Job-regisseur F. Gary Gray een heftige reactie op een dealtje dat het Openbaar Ministerie sluit met een mogelijke moordenaar en verkrachter van een vrouw en haar dochtertje.

Clyde Shelton is de enige overlevende van een brute inbraak waarbij zijn vrouw en dochtertje om het leven komen. Als de dader door een juridische deal niet de straf krijgt die hij verdient, wordt een enorme woede gewekt bij Clyde. Tien jaar later neemt hij dan ook het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Aanklager Nick, die destijds de deal sloot met de dader, denkt een makkelijke zaak te hebben, maar komt er al snel achter dat dit allemaal nog maar het begin is. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters die destijds bij de zaak betrokken waren. Opgesloten in zijn cel blijkt Clyde de touwtjes stevig in handen te hebben.

Law Abiding Citizen doet ergens wel een beetje denken aan de Saw-serie. Clyde blijkt een meesterbrein te zijn die Nick als toeschouwer op de eerste rij wenst terwijl het ingenieuze plan van Clyde zich steeds verder ontvouwt. Clyde maakt handig gebruik van de zwakheden van het systeem en zijn dienders en lijkt iedereen elke keer een paar stappen voor te zijn. Maar daar houdt de vergelijking dan ook meteen wel weer op. Law Abiding Citizen is van een heel ander genre en valt meer in de categorie van films als Ricochet. De film richt zich vooral op het steeds groter wordende plan en het spel dat ontstaat tussen Nick en zijn ex-cliënt.

De hoofdrollen worden gespeeld door Jamie Foxx als advocaat Nick en Gerard Butler, die dienst doet als mastermind. De performances zijn zeker niet erg memorabel, maar toch oké genoeg om de aandacht van de kijker vast te houden. Nicks bezigheden in deze film bestaan vooral uit detective spelen. Hij voert alle gesprekken met Clyde, laat zijn juridisch team in de dossiers duiken voor onderzoek en ook het veldwerk schuwt Nick niet. Er blijft voor de overbodige bijrol van Colm Meaney als detective Dunnigan dan ook bar weinig anders over dan Nick alleen als hulpje bij te staan. Het is een gang van zaken die niet altijd even geloofwaardig overkomt op de kijker. Je zou verwachten dat er toch wat grover geschut zou worden ingezet bij het stoppen van zo'n levensgevaarlijke terrorist.

Ook het grootse plan van Clyde begint na een tijdje wel wat vergezocht te worden. Naarmate er meer (onschuldige) slachtoffers vallen doet het ook een beetje afbreuk aan het opgezette karakter van het meesterbrein met een op zich begrijpelijk doel. En dat is allemaal toch een beetje jammer voor een film die verder wel fijn vlot verloopt, redelijk wat actievolle momenten kent en een aantal creatieve death traps bevat. Law Abiding Citizen een mislukking noemen is wat overdreven, maar er had toch wel meer in gezeten dan nu uiteindelijk is behaald.

Label: E1 Entertainment Benelux Releasedatum: 10 december 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.