Film: The Chaser

Zo af en toe komt er weer eens een Zuid-Koreaanse film uit die enige internationale interesse wekt. Denk bijvoorbeeld aan de films van Chan-wook Park (Oldboy, Sympathy for Mr. Vengeance) en Joon-ho Bong (The Host, Memories of Murder). Ook Chugyeogja (The Chaser), het debuut van regisseur Hong-jin Na, kun je hier ondertussen wel bijscharen. Na een tour langs vele filmfestivals in onder andere Amerika, Verenigd Koninkrijk en Duitsland krijgt The Chaser nu ook een reguliere release in de Nederlandse bioscopen.

Joong-ho is een ex-detective die zijn geld verdient door de pooier uit te hangen. De zaken gaan echter niet zo goed. Meerdere van zijn vrouwen die hem nog geld schuldig zijn, zijn de laatste tijd verdwenen. Joong-ho komt erachter dat de klant waar hij net Mi-jin naartoe heeft gestuurd meer van deze verdwijningen weet.

Door puur toeval weet Joong-ho de klant, Young-min, bij de politie te krijgen. Young-min verteld op het bureau doodleuk dat hij meerdere mensen heeft vermoord en dat Mi-jin nog ergens in leven is. De politie kan hier echter niks mee want Young-min houdt alle info achter die naar bewijzen of Mi-jin toe leiden. Joong-ho en de politie hebben twaalf uur lang de tijd om de schuilplaats te vinden waar Mi-jin is opgesloten en met bewijzen op de proppen te komen voordat Young-min weer vrijgelaten wordt.

Joong-ho is niet bepaald een sympathiek persoon. Behalve zijn meisjes uit te buiten heeft hij ook veel last van losse handjes. Regelmatig leeft hij zich uit op klanten die zich misdragen, maar ook zijn medewerkers blijven niet helemaal bespaard. Het zal niet verbazen dat Joong-ho's onderzoekstechnieken met veel geweld gepaard gaan. Het liefst slaat hij alle benodigde informatie uit mensen. Dit gedrag is soms zo typisch en voorspelbaar dat het komisch wordt. Ook de droge manier waarop hij soms reageert zal bij menigeen tot een glimlach leiden. Toch blijkt Joong-ho naarmate de film vordert en het onderzoek hopelozer wordt emotioneel meer betrokken te zijn dan in eerste instantie blijkt.

Ook de politie lijkt met een onmogelijke opdracht bezig te zijn. Hoewel de agenten Young-min maar al te graag willen opsluiten worden ze veelvuldig tegengewerkt door hoger hand. Het is alsof ze meer geïnteresseerd zijn in het volgen van voorgeschreven procedures dan alles op alles te zetten om Mi-jin te redden en deze maniak voor eeuwig op te sluiten. Dit levert de nodige frustraties op bij welwillende agenten. Misschien dan ook niet helemaal verwonderlijk dat sommigen last hebben van willekeurige blindheid als Joong-ho de verdachte een bezoekje brengt.

De film is niet echt in te delen in een genre. Het deel van de film waar Mi-jin het aan de stok krijgt met Young-min neigt een beetje naar thriller/horror films zoals Saw, maar voor het grootste deel is het een mix van drama/misdaad/thriller dat we kennen van andere Zuid-Koreaanse films zoals Oldboy. Al haalt het nooit het hoge niveau van laatstgenoemde. Verder zorgt vooral het karakter van Joong-ho voor een vleugje nodige humor in een film die niet erg hoopvol stemt met al het geweld, donkere omgevingen, gestoorde figuren en incompetente politiemachten.

Al met al is The Chaser een interessante film om een keer gezien te hebben. De hoofdrolspeler weet de film goed te dragen en ook de stijl van regisseur Hong-jin Na weet te overtuigen.

Label: Cinéart Releasedatum: 10 september 2009
Kijkwijzer: Waardering film: