DVD: De taxi van Palemu

SubheaderDe Taxi van Palemu speelt zich af in Suriname, en is meteen de eerste jeugdserie die daar is gemaakt. De première van de serie was in de herfstvakantie op Cinekid. Vanaf 29 oktober was de zevendelige serie te zien bij de VPRO op zondagmiddag. En intussen is ook de dvd te koop. Het plot is even eenvoudig als leuk. Palemu wil gaan studeren voor dokter, maar voor het Lyceum is geld nodig. Daarom besluit zijn vader een taxi te kopen, maar voordat hij hiermee kan beginnen, breekt hij zijn been. Dan besluit Palemu om samen met zijn beste vriend Haley de taxi te gaan besturen, en zo het geld voor de taxi en het Lyceum te verdienen.

De vrolijk gekleurde dvd is net als deze vrolijke serie. Uitbundig en toch wel bescheiden. De serie is nog maar net afgelopen op de TV, en nu al te koop op dvd. Zeven weken achter elkaar kon je bij de VPRO op zondagmiddag genieten van de vrolijke avonturen van Palemu en zijn familie en vrienden. De vrolijke vrienden krijgen natuurlijk leuke en verrassende ritjes, waarmee ze sparen om de taxi af te betalen en voor het Lyceum. En welke jongen droomt er nou niet van om in de auto van zijn vader te mogen rijden?

Na het onontkoombare anti-kopieer-filmpje krijg je de keuze om de taxi van Palemu per aflevering te kijken, of in zijn geheel. Tevens is er de keuze voor de "Making of Taxi van Palemu". Als je kiest om alle afleveringen direct achter elkaar te kijken, dan krijg je nog wel de begin en eind-credits per aflevering te zien. Doorspoelen naar het volgende hoofdstuk zorgt er alleen voor dat je de eind-credits mist. De Taxi van Palemu is met veel plezier gemaakt, en dat is goed te zien in deze serie. Ook het leven bij de familie van Palemu is zeer amusant en wordt goed in beeld gebracht. De film is gemaakt in Suriname, en geeft meteen een heel leuk sfeerbeeld. Palemu en Haley hebben een aantal zeer leuke taxiritjes, waarbij een enkeling zich natuurlijk afvraagt of zulke jonge jongens wel mogen rijden. Humor is er in overvloed aanwezig.

Subheader

De volgende zeven afleveringen zijn te vinden op deze dvd.
1. De taxi
2. Post uit Holland
3. Gasten
4. Vroeg op
5. Zusjes
6. Ananas
7. Feest.

Het geheel is leuk en verzorgd. De Making Of is ook aardig om te kijken, maar het belangrijkste is natuurlijk de serie zelf. Zoals vaak gebeurt heeft de VPRO weer een leuke jeugdserie in handen gekregen. Eerlijk en leuk vermaak met mooie beelden en prima acteerwerk van alle acteurs. Geschikt voor alle leeftijden. Of het er nu voor zal zorgen dat er meer taxichauffeurs komen of juist meer kinderen gaan studeren voor dokter is niet bekend. De dvd is snel na de uitzending op dvd verschenen, dus mocht je een aantal uitzendingen hebben gemist, dan weet je wat je te doen staat. Het is nu natuurlijk hopen dat er nog veel meer van dit soort series worden gemaakt in Suriname, maar dan moeten ze wel dezelfde kwaliteit hebben. Vier sterren, voor dit heerlijke vermaak.

Label: Warner Bros Releasedatum: 14 december 2006 Kijkwijzer: Waardering: