DVD: Shall we dance?

De Japanse filmexport draait de laatste jaren overuren; werden in eerste instantie vooral de horrorfilms (The Ring, The Grudge) door Hollyood verfilmt, nu lijken de Amerikanen zelfs voor de romantische noot uit te moeten wijken naar het Verre Oosten. Shall we Dance is gebaseerd op een Japanse film uit 1996 en is nu met Richard Gere, Jennifer Lopez en Susan Sarandon op DVD te verkrijgen.

Bij sommige films kun je van te voren al goed voorspellen wat er gaat gebeuren; vooral bij romantische komedie's is het moeilijk om een origineel plot te bedenken blijkbaar. Bij Shall we Dance is het niet anders, en dan is bij deze film het plot nog eens geïmporteerd ook! John Clarke (Gere) is een keurige advocaat: net pak, charmante lach, haartjes keurig in de plooi, maar met een ontzettend saai en voorspelbaar ritme. Als John op een dag op weg is naar zijn huis in Chicago ziet hij iets wat hem wel eens uit de sleur zou kunnen halen: voor het raam van dansschool Mitzi staat danslerares Paulina (Lopez). John besluit zijn leven betekenis te geven en wil de knappe danseres beter leren kennen: hij besluit zich op te geven voor dansles. Zijn vrouw (Sarandon) mag van dit spontane besluit echter niets weten en hij meldt haar dat hij (oh, wat vreselijk origineel!) moet overwerken. In eerste instantie moet John de danspasjes nog leren van de eigenaresse van de school, Miss Mitzi, maar als snel weet hij ook Paulina te strikken voor wat serieuze tips. Hoe gaat John verhullen dat hij met een vreemde vrouw danst? En hoe weet hij zoveel mogelijk tijd met Paulina door te brengen?

Shall we Dance haakt handig in op de hype van "Dancing with the Stars". Dansen is hot en ook Jennifer Lopez weet een zwoele rol neer te zetten. Womanizer Richard Gere verzorgt de rol van lekkere vent op leeftijd en zo is er voor een ieder wat wils. Het verhaal kijkt wel soepel weg, maar nergens weet de film je te raken. Het script is nergens echt veranderd en de karakters komen nergens echt tot leven. De release op DVD weet de film nog wel een beetje boven het maaiveld uit te krijgen. De toelichting bij de film (met regisseur Peter Chelsom) is niet echt boeiend; niet verwonderlijk bij een dergelijk standaardwerk. De korte cursus 'stijldansen voor beginners' is wel aardig om te zien, maar om nou te zeggen dat de voetjes daardoor van de vloer gingen: nee. Het kijkje achter de schermen weet ook niet heel erg te boeien: wat beelden van achter de schermen en een paar korte interviews zijn weinig interessant, net als de fragmenten die de uiteindelijke versie niet hebben gehaald. Enig pluspuntje is de videoclip "Sway" van The Pussycat Dolls. Al met al zijn de DVD en de film niet erg bijzonder, maar ook niet van slechte kwaliteit. Shall we Dance is echt zo'n film om op een regenachtige avond gezellig op de bank te kijken, maar gegarandeerd dat je de film na een paar dagen weer bent vergeten.

Label: Buena Vista HE Releasedatum: 23 november 2005 Kijkwijzer: Waardering: