Boek: Preston and Child - Dans des doods

FBI-agent Pendergast is een excentrieke man die plotseling gevolgd wordt door een demon uit zijn verleden, zijn broer Diogenes. Diogenes vermoordt één voor één zijn dierbaren op een gruwelijk wijze en het enige wat Pendergast weet is dat op 28 januari het hoogtepunt zal plaatsvinden. Hij roept de hulp in van zijn goede vriend inpspecteur D'Agosta, die nu ook zelf gevaar loopt. Vanaf dat moment wordt zijn leven, en vele levens met hem, volledig op zijn kop gezet en kan de race tegen de klok beginnen..

Dans des doods is een van de boeken in een reeks boeken over FBI-agent Pendergast en inspecteur D'agosta, geschreven door het duo Preston en Child. Vloek van het oerwoud, de onderwereld, de gruwelkamer, kraaienvoer[i] en [i]hellevuur gingen Dans des Doods voor. Je merkt soms dat je toch wat context mist uit de andere boeken, toch is het boek goed te volgen als een enkel boek, maar zodra je dit boek hebt gelezen, wil je absoluut het tweede boek ook lezen. Dans des doods heeft namelijk een erg open en suggestief eind.

Het boek begint wat cliché met een moord en loopt ook niet zo heel erg lekker. Ik heb de voorgaande boeken niet gelezen, dus het zou kunnen dat ik gewoon wat informatie mis. De namen zijn erg lastig en dat las voor mij wat vervelend. De opbouw van het boek is wel goed. Het werkt langzaam naar een hoogtepunt toe en houdt dit goed vast, zodat je het boek door blijft lezen. Het boek is qua leesgemak te vergelijken met een kruising tussen Stephen King en Dan Brown. Geen hoogstaande literatuur, geen enorm lastige begrippen, maar wel enorm veel details en dat had soms wat minder gemogen. Ook mis ik een stuk karakteropbouw, maar dit ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik de vorige delen niet gelezen heb.

Dans des doods is een lekker boek om te lezen. Lees je dit boek zonder de voorgaande delen, dan is het een leuk boek en maakt het je nieuwschierig naar de voorgaande en de komende delen. Of het een goede opvolger is in de serie kan ik niet zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat dit boek zeker de moeite waard is om te lezen.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh Sijthoff ISBN: 9024555590 Pagina's: 379