DVD: Familia Rodante

De kerst komt er weer aan en voor sommige mensen is dat stiekem toch niet zo'n prettig vooruitzicht. Lekker een paar dagen met je familie op een kluitje, pakt meer dan eens vervelend uit. Moet je je eens voorstellen dat je met het hele gezin plus aanhang, in het totaal elf man, een kleine 1400 kilometer door Argentinië reist in een camper. Kleine irritaties komen bovendrijven en klappen als een Willy Wonka superknaller uit elkaar.

Dat is nou precies wat er in deze film gebeurt. De bedoeling was om een film te maken om de lieve oude oma Emilia (Graciana Chironi) heen. Ze krijgt op haar verjaardag een brief van haar zus, waarin ze gevraagd werd als getuige voor haar nichtje. En de 84-jarige, nog gefeliciteerd trouwens, wil dat iedereen meegaat. Ogenblijkelijk zonder discussie gaat men op pad.

Tja, en verder zit die oma waar het om leek te gaan draaien er eigenlijk maar bij. De film is gewoon niet zo heel erg boeiend, om het kort te zeggen. Er vallen wat woorden over oude ruzies en een serie van voorspelbare gebeurtenissen komt voorbij. Natuurlijk laaien oude gevoelens weer op, natuurlijk krijgen ze autopech, ,atuurlijk komen ze zonder benzine te staan en natuurlijk ontstaat er ook een liefdeskoppel.

Het verhaal is meer een mooie herinnering, een mooi verhaal in je hoofd. Het had daar eigenlijk bij moeten blijven. Pablo Trapero, de regisseur en schrijver van het vehikel, verteld ook in de extra's dat hij een film wilde maken, die draait om een oma. Uiteindelijk gaat daar de film dus eigenlijk niet over. Ze is het vlammetje wat ervoor zorgt dat de reis begonnen wordt, maar verder heeft ze niet veel impact.

De film is echter niet geheel af te schrijven. Zoals de spanningen en woordenwisselingen in beeld zijn gebracht, lijkt eerder op een realitysoap dan op wat anders. Meestal moet een roadmovie het hebben van gebeurtenissen die onderweg op de voorbijgangers inwerken, hier verstopt het verhaal zich echter tussen de wanden van de camper. Het zweet spat van het scherm af met zoals het hoort een stemmige Argentijnse tango op de achtergrond. Een film in de categorie "Wel aardig", al zullen sommige filmkenners bijzonder aangenaam verrast worden.

Label: Total Film Releasedatum: 8 november 2005 Kijkwijzer: