Boek: Dance Valley The Book

Allereerst wil ik zeggen dat het boek er alleen al aan de buitenkant waanzinnig uitziet. Het Dance Valley logo is compleet in hologram papier op het boek gestencild waardoor je echt het Dance Valley gevoel al krijgt. Dat is een gevoel dat je gewoon niet goed kan beschrijven. Met zo'n waanzinnige kaft verwacht je natuurlijk van de inhoud ook heel wat.

Het boek is gedrukt op glanzend glad papier zodat de foto's echt heel mooi uit komen in het boek. Uit de inhoud wordt al snel duidelijk dat elk jaar een geheel eigen hoofdstuk krijgt. Voordat je bij hoofdstuk één van dit boek uitkomt staat er nog een uitgebreid voorwoord, daarin wordt beschreven wat voor een droom men had en dat die droom uiteindelijk Dance Valley is geworden. Even snel een terugblik van de auteur.

Zodra je bij het eerste hoofdstuk aankomt zie je de eerste Dance Valley flyer afgedrukt staan. Echt een flyer die anno 2004 niet meer op zou vallen en meteen weggegooid zou worden. Je ziet dus al snel hoeveel er in tien jaar tijd is veranderd. Na een drie pagina's lange sfeerbeschrijving uit de ogen van de auteur krijg ik zelf echt al een idee hoe de eerste Dance Valley geweest moet zijn. De omschrijving is zo compleet, zelfs de area-namen van toentertijd ontbreken niet in de tekst. Na de sfeerbeschrijving schrijven een aantal DJ's over hun ervaring en herinnering van Dance Valley. Zo vertelt Billy Nasty, dat de Engelsen opkijken naar Dance Valley en dat de sfeer op Dance Valley vele malen beter is dan op bijvoorbeeld Creamfields. Elk jaar wordt afgesloten met de herinnering van een bezoeker.

Elk jaar heeft dezelfde indeling alleen met andere DJ's en andere extra verhalen. Ik zal jullie niet gaan vervelen door elk hoofdstuk apart te gaan bespreken, daar heb je ook niets aan. Er staan DJ interviews in met bijvoorbeeld: Billy Nasty, Ambient Daan, Jean, Armin van Buuren en Ferry Corsten. Maar er zijn ook een aantal DJ's die even een korte herinnering naar boven halen. Zo noem ik bijvoorbeeld: JP, Kevin Saunderson, Don Diablo, Johan Gielen en Dave Clark. Het zijn niet de minste namen.

De snapshots in het midden van elk jaar zijn vaak twee pagina vullende foto's van het publiek en de sfeer. Zoals ik al zei heeft ook elk jaar een extra verhaal; zo vertelt de burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer wat hij vindt van Dance Valley. Ook is het erg leuk om te lezen dat er ook dingen worden verteld in het boek over de lasers en het opzetten daarvan, of de decoratie en het lichtplan. Je staat er niet echt bij stil dat er zoveel bij komt kijken op het moment dat je daar uit je dak staat te gaan. Maar in deze hoofdstukken worden die dingen allemaal besproken. Geloof mij als ik zeg dat er nog veel meer interessante dingen besproken worden in dit boek, maar dat mogen jullie dan zelf uitvinden.

Ik mag jullie een aantal bladzijdes als plaatje laten zien zodat jullie een idee krijgen hoe het boek in elkaar zit, en hoe het er grafisch uitziet.(De plaatjes zijn klikbaar.)