CD: Howie Day - Stop All the World Now

"I'll take You On" is de eerste echte ballad en kabbelt rustig voort. De piano staat in het gras en de zon schijnt in je ogen. Je wilt wat duidelijk maken, maar het lukt niet. Dit gevoel krijg ik bij dit nummer. In "She says" wordt pijnlijk duidelijk wat er aan de hand is: een breuk en een ander zorgen voor rancune, terwijl de herinneringen aan de ex nog steeds voort lijken te bloeien. Twee verschillende gevoelens samengevat in één nummer. Het refrein laat de rancune zien, terwijl de tussenstukjes lief en liefkozend klinken.
In "Numbness for Sound" lijkt er twijfel te zijn tussen acceptatie en vechten. Het is een melancholisch nummer met in het midden een flinke uithaal, waarin hij lijkt te vechten voor iets dat eigenlijk al is opgegeven.

A cold winter sun
My feet underground
A pale winter city
A numbness for sound

Howie

"You and a Promise" lijkt eigenlijk weer het vervolg te zijn op "Numbness for Sound". Weer is de melancholische toon voelbaar en hoor je hoe Howie zingt over de terugkeer van de liefde van zijn leven terwijl hij het nog niet aankan.

The voice on the other end is a stranger to me

De laatste twee vertellen het verhaal over de richtingen en keuzes die je volgt en maakt in je leven. "End of our Days" is een ballad waarin Howie lijkt te spelen met een meisje, maar zich ook realiseert dat het allemaal eigenaardig is, en dat de keuzes die hij maakt raar kunnen zijn maar ook ontvluchtbaar. "Come lay Down" is de afsluiter van de CD en mijn persoonlijke favoriet. Het doet me denken aan het nummer van Alanis Morissette, "Are You still Mad". De muziek voorspelt een soort donker maar opzwepend einde en ergens voel je intimiteit en spanning. Ik ben verkocht!