CD: Howie Day - Stop All the World Now

Studeren kan leuk zijn, maar als muziek je meer boeit, is studeren meteen een stuk minder prettig. Howie Day moet dit gedacht hebben toen hij op zijn negentiende begon met zijn muzikale carrière. "Op een rare manier heb ik de cirkel rond gemaakt", zegt Howie in een interview. "Na Highschool besloot ik colleges te skippen, maar ik belandde alsnog op de campus, maar dan met mijn muziektournee. Vier jaar later breng ik een nieuwe CD uit in plaats van dat ik mijn diploma haal". Deze uitspraak typeert de muzikale ambities, die de 23-jarige Howie de afgelopen vier jaar heeft omgezet in twee CD's. In 2000 bracht Howie in eigen beheer de CD "Australia" uit, een album dat alleen maar door mond-tot-mond reclame 30.000 keer over de toonbank ging. Daar kwamen nog 100.000 stuks bij toen Epic Records Howie Day in de armen sloot en het album nog een keer uitbracht.

kabelzooi akoestisch optreden

Dankzij de deal met Epic kreeg Howie meer kans om zijn nummers en zijn beleving en creativiteit van muziek uit te werken. Ook het doen van zijn tournee en het spelen van voorprogramma's van onder andere Sheryl Crow, Sting, Jack Jackson en Tori Amos vormden een leerschool voor zijn ontwikkeling. "Het was heel leerzaam voor mij om te zien hoe hard Tori Amos werkte en hoe ze zichzelf ziet als artieste. Ze gaf me een hoop adviezen, maar één ding blijft telkens in mijn hoofd terugkomen. Ze zei dat het enorm belangrijk was om dichtbij je artistieke visie te blijven wanneer je aan het opnemen bent, of je krijgt er spijt van. Ze bleef er op aandringen dat de grootste fout die je kan maken, het negeren van je instincten is". Ook tijdens het werken aan zijn album bleef hij bij deze gedachte. Hierdoor ontwikkelde Howie zijn eigen stijl, die gekenmerkt wordt door akoestisch, hoogstaande en diepgaande nummers die met behulp van producers en mixers zoals Youth (The Verve, Crowded House, Dido), Michael Brauer (Coldplay, David Gray, Starsailor), Chris Lord-Alge (Goo Goo Dolls, Shawn Mullins, Eric Clapton) en Clive Goddard (Sneaker Pimps, Marianne Faithful) in dit album zijn verwerkt.