Musical Review: Romeo & Julia

Zoals elke première werd ook deze opgeluisterd door enkele BN-ers. Zo spotten wij onder meer Dries Roelvink, Henk Krol, Corry van Gorp, Ellen van Rijn, Gerard Cox en Frits Spits, die op de afterparty een glas met servetten per ongeluk in vlammen op liet gaan. Of de musical 'Romeo & Julia' zelf ook zo vlammend was, lees je hieronder...

De musical 'Romeo & Julia' begint meteen erg opzwepend met een vechtpartij tussen de twee families; de Montecchi's en de Capuletti's. Direct is duidelijk dat wij hier niet het zoetsappige, standaard verhaal van 'Romeo & Julia' voorgeschoteld gaan krijgen. Twee groepen dansers strijden tegen elkaar in een gevecht vol passie en drama. Beide groepen zijn in schitterende kleding uitgedost; de Montecchi's in het blauw en de Capuletti's in het rood. De kleding is erg apart en is vervaardigd met veel leder in een combinatie van moderne en gotische stijl. In een imposant decor, bestaande uit een grauw bouwwerk in Romeins/Griekse stijl zet deze Belgisch-Nederlandse cast een indrukwekkende show neer. Het decor wordt met regelmaat op inventive wijze verplaatst, waardoor je naar de eigen werelden van de twee families wordt verplaatst.

Als kijker word je geen moment gespaard. Het verhaal is gewelddadig en wordt op een grootse, bombastische manier uitgevoerd. De creaties die de acteurs gestalte geven zijn stuk voor stuk bijzonder te noemen. Zo lijkt Mercutio, briljant gespeeld door Dieter Verhaegen, rechtstreeks uit de band van Marilyn Manson te komen. Julia is suikerzoet, gespeeld door Jennifer van Brenk en Graaf Capuletti, gespeeld door Paul Vaes, zou het ook niet gek doen in een episode van Star Trek. Het meest indrukwekkend is echter de niet-sprekende rol van De Dood, uitgevoerd door Daniele Cohen. Zij danst en schrijdt met een gevoel van rust en sereniteit door de hele voorstelling heen.

De muziek is heftig en meeslepend uitgevoerd in pop en dance met hier en daar wat klassieke invloeden. Om deze reden verliet een hoog bejaard echtpaar naast mij de voorstelling na de pauze om niet meer terug te keren. Verwacht bij 'Romeo & Julia' dan ook geen lieve, zoete uitvoering van dit liefdesverhaal.

De grote Nederlandse musicalsterren komen in deze musical niet voorbij. Voor ons Nederlanders is wellicht alleen Ben Cramer, in de rol van Broeder Lorenzo, een bekende naam. Laat je hierdoor echter niet misleiden. Deze cast is groter dan groots. Schitterende lichamen, verpletterende stemmen en een uitmuntende choreografie zijn de ingrediënten van deze geweldige musical. 'Romeo & Julia' heeft in deze uitvoering ontzettend veel indruk gemaakt op mij. Het stuk is creatief, verfrissend en een absolute must om te gaan zien. 'Romeo & Julia' krijgt van mij dan ook een dikke 9!