DVD: Queen + Paul Rodgers - Live in Ukraine

Freddy Mercury, de zanger van de legendarische band Queen, stierf op 24 november 1991 aan de gevolgen van aids. Roger Taylor, Brian May en John Deacon bleven alleen achter. De laatste trok zich echter helemaal terug uit Queen, de band was dus gehalveerd. Paul Rodgers, Bad Company, werd gevraagd om samen met Queen een aantal optredens te verzorgen. Dit gebeurde onder de naam Queen + Paul Rodgers. In 2008 verscheen er zelfs een nieuw album, getiteld The Cosmos Rocks. Voor dit album zou de band een nieuwe tournee starten. Slechts kort voordat de tournee Moskou zou bezoeken, kreeg de band een verzoek uit de Oekraïne. De Elena Franchuk AntiAids Foundation vroeg of ze wilden spelen voor het thema "Don't let Aids ruin your life". De Oekraïne heeft namelijk een vreselijk hoog gehalte HIV-geïnfecteerden. Queen + Paul Rodgers zeiden ja en vertrokken naar de plaats Kharkov om op het Vrijheidsplein, totaal 11,6 hectare groot, te spelen.

Het concert opent met fraaie beelden van een overvol plein. Queen zelf opent met 'One Vision'. De eerste schreeuw is nog van Freddy, maar Paul Rodgers neemt het daarna over. Hij klinkt natuurlijk heel anders dan Freddy, maar hij is dan ook niet de vervanger geworden. Sterker nog, de samenwerking tussen Paul en Queen is intussen alweer afgelopen. Dat neemt niet weg dat een uitzinnige menigte, 350 duizend mensen, op het plein aanwezig waren, allemaal met eenzelfde visie. Het is al heel snel duidelijk dat de twee overgebleven Queen-leden (John Deacon is op dit moment niet meer actief bij Queen) er nog veel plezier in hebben. Een uitzinnig programma volgt met daarin ook enkele mooie hoogtepunten. Neem bijvoorbeeld de drum-solo van Roger Taylor. Een kippenvelmoment komt er ook aan als Freddy's stem wederom uit de speakers komt met 'Bijou'. Hetzelfde komt even later naar voren met het overbekende 'Bohemian Rhapsody'. Maar dan neemt Paul Rodgers het halverwege wel weer over. Aangezien er een tournee voor The Cosmos Rocks gepland stond, wordt er uiteraard ook materiaal van dit album gespeeld.

Het album, bestaande uit twee cd's en een dvd, is gevat in een mooi hoesje met een zeer uitgebreid boekwerk. Veel foto's en informatieve tekst zijn hierin terug te vinden. Qua concert-registratie is het uitstekend gedaan, je ziet op de dvd goed de uitzinnige menigte en het enthousiasme van de spelers. Naast Paul, Brian en Roger stonden Spike Edney, Jamie Moses en Danny Miranda op het podium. Spike Edney is een zeer goede bekende van Queen en werd wel eens het vijfde bandlid genoemd. Ook Jamie Moses heeft zijn banden met Queen, maar voornamelijk dan met Brian May en zijn solo-carrière. Ook de geluidskwaliteit is uitstekend. Je kunt kiezen tussen een PCM-Stereo mix en een 5.1 DTS-mix. De 28 tracks zijn netjes verdeeld over de twee cd's, elk 14. Uiteraard zijn ook deze van prima kwaliteit. De registratie is in ieder geval precies dat wat je mag verwachten. Zowel beeld als geluid, dus je kunt ook genieten van het concert in je auto. Het feit dat een andere zanger dan Freddy de Queen-nummers zingt, hoeft geen belemmering te zijn. Het is gewoon een goed concert dat perfect klinkt. Een must voor iedereen die wel van een goed concert houdt.

Label: EMI Releasedatum: aug 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in MUZ.