Diablo IV

Diablo IV speelt zich dertig jaar na de gebeurtenissen van Diablo III af, nadat miljoenen zijn afgeslacht door de acties van zowel de High Heavens als Burning Hells. Na de vernietiging van de Black Soulstone, de nederlaag van het Prime Evil en de val van Malthael, Angel of Death, worstelen de bewoners van Sanctuary door donkere tijden. Na al die tijd verschijnt Lilith, dochter van Mephisto, en heeft haar eigen hatelijke plannen met Sanctuary. Jij, de held(in), gaat de achtervolging in om erachter te komen wat Lilith van plan is en natuurlijk om haar te stoppen met wat ze ook wil gaan doen.

In de bèta van Diablo IV is alleen act 1 speelbaar, dus heel ver in het verhaal kun je niet komen. De horadrim zijn gedecimeerd, de wereld ziet er daadwerkelijk grijs en grauw uit en op elk moment kunnen er demonen tevoorschijn komen. Lilith laat al zien waar ze toe in staat is en jij achtervolgt haar. Natuurlijk zijn er soms obstakels, zoals een eeuwenoude poort die niet open kan en jij weer op zoek moet gaan om daar toch doorheen te komen. Er zijn veel side quests, maar heel veel meer dan “ik ben dit kwijt, ga het zoeken in die optionele dungeon met creepy naam” of “versla alles wat in die optionele dungeon met creepy naam rondloopt” ben ik nog niet tegengekomen.

Diablo IV - World (Foto: Activision Blizzard)

Toch zijn die optionele dungeons met creepy naam nuttig, want niet alleen is er veel loot te vinden, je krijgt ook permanente bonussen voor jouw personage. Sommige dungeons zijn alleen nuttig voor een bepaalde klasse: de bonussen zijn specific voor hen omdat ze bijvoorbeeld extra overpower voor een Barbarian geven. Er zijn ook beeldjes aan te raken die de gehele realm een bonus geven en zo zorgen de makers ervoor dat je toch elke uithoek van act 1 doorspit.

Loot is natuurlijk heel belangrijk in Diablo IV en dat is er genoeg. In de dungeons zijn er genoeg vijanden en meestal een minboss te vinden. Sommige zijn de naam boss niet waardig en heb je zo neer. Anderen zijn vervelender. Zo is er een necromancer die poeltjes neergooit. Sta je in zo’n poeltje dan kun je geen aanval doen en wordt de wereld om je heen donker. EN hij gooit er niet een, maar een heleboel, constant. Dan helpt het ook niet dat hij bonewalls opwerpt die na een tijdje ontploffen en die je dus of moet slopen, of ver vandaan moet blijven. En dan heeft hij nog een leger skeletten die hem helpt. Bij deze miniboss is geduld een schone zaak. Maar daar is de permanente bonus dan ook naar.

Diablo IV - Barbarian (Foto: Activision Blizzard)

Loot krijg je ook van sidequests, maar als er niets van je gading bij zit dan kun je nog gaan rollen voor loot met random modifiers of modifiers overhevelen naar een beter item. Zoals we gewend zijn, zijn er common, magic, rare en legendary items. Het viel me op dat ze vrij genereus waren met legendaries, maar dat kan ook met de beta te maken hebben. De echte uitdaging zat ‘m in de world boss die eens in de zoveel tijd spawnde op de map. Nu is de uitdaging vooral om met een grote groep randoms het beest neer te krijgen terwijl je door gaat krijgen hoe zijn aanvalspatroon is. En dat was uiteindelijk vrij makkelijk uit te vissen. Je gaat vast 1x dood maar als een random je al niet op je benen zet dan kun je nog in de buurt weer opstaan en meteen weer meedoen, wetende wat je nu niet moet doen.

De drie classes die speelbaar waren in de afgelopen bèta waren de Sorceress, Barbarian en Rogue. Elk spelen ze verschillend qua resources. Sorceress gebruikt natuurlijk mana, terwijl de Barbarian bijvoorbeeld Fury genereert en zo al whirlwinding door een zooi vijanden kan blijven gaan mits je de juiste skills en passives kiest. Een van mijn zorgen is dan ook de skilltree. Ik heb heel veel lopen theorycraften op Diablo 2 en in mindere mate Diablo 3, maar het voelt alsof er nu minder te bedenken is. Nu kon je maar tot level 25 komen en was het daarna gedaan met de skilltree, maar de opzet voelt wat beperkt aan. Pas in de volledige versie kan ik gaan zien of mijn gevoel goed was, en ze kunnen een en ander nog oplossen met items die je build compleet kunnen veranderen. Een van de weinige effecten die ik nu gevonden had op een item was een shield dat eens in de zoveel tijd kon verschijnen en mij het leven dus wat makkelijker maakte, maar hopelijk zijn er meer items die je build flink kunnen verschuiven.

In de volgende open bèta van Diablo IV, die aankomend weekend begint, mogen de spelers ook met de Druid en Necromancer spelen. Hopelijk zijn er heel wat minder connectieproblemen, want op een gegeven moment was mijn account nog steeds ingelogd volgens het spel, terwijl ik toch echt mijn console uit had gezet en naar bed was gegaan. Gelukkig werden de accounts nog in het weekend gereset zodat ik alsnog verder kon spelen, maar frustrerend is het wel. Het is niet dat Blizzard nog nooit een always online spel heeft uitgebracht, ze zouden toch ondertussen moeten weten wat de problemen zijn en er oplossingen voor moeten hebben. Toegegeven, na die fix liep het als een zonnetje. De volledige Diablo IV komt 6 juni uit op Xbox, PlayStation en pc.