Stellaris

Toen ik mij bij de persbooth van Paradox meldde, stond er voor mij ook een onbekende game (tot dan toe nog bekend onder de naam project Augustus) op het programma die voor het eerst op Gamescom aangekondigd zou worden. Ik gokte op een nieuw deel van Victoria, maar het werd veel beter dan dat. Paradox liet namelijk een presentatie zien van Stellaris, een nieuwe grand strategy-serie waarbij we het heelal mogen gaan ontdekken.

 Stellaris3

Iedereen die een beetje bekend is met Paradox weet dat de ontwikkelaar bekend staat om zijn zogenaamde 'grand strategy'-games zoals Europa Universalis, Crusader Kings, Victoria en Hearts of Iron, complexe strategiespellen met een hoop cijfers en geen vaststaande win-conditie. De spellen staan bekend om hun hoge moeilijkheidsgraad maar als je ze eenmaal door hebt, kunnen de games erg verslavend zijn en uren van je vrije tijd opslokken. Stellaris lijkt net zo'n game te gaan worden en tijdens de presentatie werd duidelijk dat Paradox geleerd heeft van zijn vorige franchises en de beste elementen daar uit heeft gepakt: zo kunnen je wetenschappers karaktertrekjes ontwikkelen (Crusader Kings) speelt het ontdekken en koloniseren van andere planeten een belangrijke rol (Europa Universalis) en zijn er weer random events die voor-en nadelig voor je kunnen uitpakken.

Maar hoewel Stellaris in vele opzichten lijkt op de oudere franchises, heeft het ook elementen die uniek zijn voor de game. Terwijl elke grand strategy-game van Paradox zich focust op de aarde in een ander tijdperk, gaan we met Stellaris de ruimte in om te beginnen aan een grote ontdekkingstocht door het heelal. Het grote verschil hier met de andere games is dat niet alleen jij, maar elk ras in Stellaris vanaf punt nul begint en er niet al grootmachten zijn waarvoor je op moet passen, zoals het Heilige Roomse Rijk of het Frankische Rijk. Daarom zal het begin van een Stellaris-sessie veelal draaien om het ontdekken en uitbreiden van je galactische rijk.

Stellaris1

En nieuwsgierigheid wordt in Stellaris beloond. Je kunt wetenschappers er op uit sturen die voor jou onbekende planeten gaan observeren. Deze wetenschappers hebben hun eigen naam, karakter en levensverwachting en zijn vergelijkbaar met de leiders van rijken in Crusader Kings. Aan het observeren en ontdekken kunnen leuke dingen vastzitten, zoals een onbekende technologie die je alleen kan vinden door middel van ontdekken. Daarnaast heeft ontdekken ook een duistere kant: je wetenschappers kunnen afschuwelijke dingen ontdekken die hun karaktereigenschappen kunnen beïnvloeden, of zelfs ervoor zorgen dat ze als gestoorde wetenschapper je rijk verlaten.

Tijdens je ontdekkingstocht kom je ook andere rassen tegen, van mensachtige wezens tot tentakelachtige monsters met allemaal hun eigen karaktereigenschappen. Als op een gegeven moment bijna het hele sterrenstelsel gekoloniseerd is en de kaarten geschud zijn, verschuift de focus van ontdekken en uitbreiden naar diplomatie á la Europa Universalis. Je kan onderdeel worden van een galactische federatie of er zelf eentje opzetten, maar je kan ook besluiten dat iedereen zich maar aan jouw glorieuze leiderschap moet onderwerpen door middel van geweld. Daarnaast kunnen zich ook in de eindfase van het spel grote catastrofes voordoen, zoals de invasie van monsters uit een andere dimensie of een robotopstand in een rijk van je federatie. Het is dan aan jou de taak om te beslissen of je gaat helpen of dat je het ras aan hun lot overlaat.

Stellaris2

 Stellaris kan zich met trots voegen bij de 'grote vier' van Paradox - Crusader Kings, Europa Universalis, Hearts of Iron en Victoria - en kan misschien wel eens de beste franchise van dat hele rijtje worden. De game pakt de beste elementen van de vorige games en voegt ze perfect samen waarbij het geheel overgoten wordt in een aantrekkelijk sci-fi sausje. Daarnaast laat Paradox modders ook niet in de kou staan met de beloofde Steam Workshop-ondersteuning (Star Wars of Mass Effect, iemand?). Liefhebbers van strategie en science-fiction, omcirkel de releasedatum van Stellaris in je agenda, want Stellaris zal de harten van veel mensen sneller doen laten kloppen.

Stellaris komt uit in 2016 en is exclusief voor pc.