Planet Zoo

Planet Coaster was al een gigantisch succes, dus het is wellicht voorspelbaar dat Frontier ook op onze nostalgie van Zoo Tycoon inhaakt met Planet Zoo. En met het puike werk dat we hebben gezien bij die eerste, ligt de lat bij Planet Zoo erg hoog. Puddington ging naar de stand van Planet Zoo op gamescom en ging een uur met de hands-on demo aan de slag.

Planetzoo

Met de hands-on demo werd ik een dierentuin gedropt met allerlei problemen zoals ongelukkige dieren, ongelukkige gasten en uiteraard ook een aantal Indische neushoorns die waren ontsnapt. Genoeg werk aan de winkel dus.

Voor als je dicht bij de actie wil zijn is er een speciale actie-camera waarmee je op het dier in kan zoomen, en gelijk merk je dat deze camera een schot in de roos is om te zien hoeveel werk er in de dieren is gestopt. De neushoorns zien er al fantastisch uit, maar bij de tapirs kwam de camera pas echt tot z’n recht. Elk klein haartje (ik wist niet eens dat tapirs haar hadden) is gerenderd en in het gedrag voelen alle dieren ook heel natuurlijk; van de kleine samentrekkingen van de oren tot het briesen en snuiven. Het is een visueel genot om te zien en ik kan me voorstellen dat wanneer ik klaar ben met verblijven bouwen ik gewoon achterover leun en kijk hoe mijn dieren ronddartelen in hun verblijven. Ik had ook het geluk dat tijdens mijn playthrough de tapirs jonkies kregen, en die zagen er écht heel schattig uit.

Voor de mensen die Planet Coaster hebben gespeeld moet Planet Zoo heel vertrouwd aanvoelen; net zoals de attractiepark-sim heeft Planet Zoo een modulair systeem zodat je gebouwen en verblijven kan maken waarbij je tot op de milimeter precies kan werken. De besturing voor het draaien en plaatsen was exact hetzelfde als in Planet Coaster, waardoor ik binnen een mum van tijd een complexe stellage voor de bavianen neer kan zetten.

Nieuw zijn de vaste terreinvormen die je kant en klaar kan plaatsen: bij Planet Coaster moet je alle oneffenheden handmatig bewerken met de tools, maar in Planet Zoo heb je vaste vormen waarmee je met een druk op de knop het terrein kan vervormen naar een kubus of berg. Wel zo handig, aangezien er geen blueprints zijn voor verblijven en je alle hokken dus vanaf de grond af aan moet opbouwen.

PlanetZoo2

En in die verblijven gaat nogal wat werk zitten. Naast de omgeving moet je er ook voor zorgen dat de dieren voer, het juiste klimaat, verkoeling en de perfecte balans van verschillende biomes hebben zoals gras, water en zand. En die omgeving moet ook weer beplant worden en het water moest ook weer gezuiverd worden, zoals in het verblijf met de gaviaal het geval was. Ook moeten je dieren genoeg vermaak hebben: leuk detail is dat dieren na een tijdje uitgekeken raken op speeltjes wanneer de nieuwigheid er vanaf is en dat je dus voor constante vernieuwing moet zorgen. Je moet er ook voor zorgen dat deze op plekken geplaatst zijn waar de gasten goed zicht hebben, want als de dieren gaan spelen achter de struiken is er natuurlijk geen hond die er geld voor doneert.

En dat is eigenlijk het terugkerende thema hier: de dieren en de verblijven zijn een complexe puzzel die je niet op kan lossen met een simpel hok en een trog voor voedsel. Voeg daar de interactie aan toe die ze met je gasten moeten hebben om geld in het laatje te brengen en dan ben je wel even bezig om het ideale verblijf te bouwen, zeker als je dat ook nog op wilt leuken met scenery. Je kan zelfs eenrichtingsglas plaatsen zodat je bezoekers de dieren kunnen zien en niet andersom, omdat de dieren anders gestresst raken.

Pluspunt is dat Frontier ook aan de etnische aspecten van Planet Zoo gedacht heeft. Er is veel te doen over dieren die in te kleine kooitjes zitten in dierentuin en daarom heeft Planet Zoo ook een tweede currency: conservation points. Wanneer je bedreigde dieren in je dierentuin fokt en weer loslaat in het wild, krijg je conservation points waarmee je zeldzamere dieren kan kopen, zodat je ook gemotiveerd wordt om goed voor je dieren te zorgen.

PlanetZoo3

Planet Zoo is zelfs leerzaam: je kunt je bezoekers ook alles over de dieren leren door informatieborden te plaatsen met informatie over het dier en zijn habitat, maar ook over onderwerpen die de leefwereld van het dier bedreigen zoals klimaatverandering. Het zijn nogal flinke lappen tekst wanneer je het menu opent, maar wellicht de moeite waard om te lezen terwijl je naar je dieren loopt te kijken. Ik vind het in ieder geval tof dat de game deze insteek heeft.

Ook wil Planet Zoo de connectiviteit tussen je dierentuinen vergroten met franchise mode: hierdoor kun je meerdere parken tegelijk openen die met elkaar in verbinding staan, zodat je bijvoorbeeld ook de bengaalse tijger waar je geen ruimte voor hebt in je eigen park kan verschepen naar een nieuw dat wat meer gericht is op wilde katten. Het kan leiden tot de specialisatie van parken en doet heel erg denken aan de campaign van Jurassic World Evolution, waarin je ook geld en onderzoek mee kon nemen naar het volgende eiland. Dat was een van de features waarover ik het meest te spreken was in mijn review van de game, dus ik ben benieuwd of het net zo goed gaat werken in Planet Zoo.

Planet Zoo haakt natuurlijk al in op de nostalgie die veel mensen hebben van Zoo Tycoon, maar voegt daar ook nog de ervaring van Planet Coaster en Jurassic World Evolution aan toe. De twee jaar die Frontier heeft besteed aan het ontwikkelen van de attractiepark-sim komen Planet Zoo alleen maar ten goede, dat zie je goed bij bijvoorbeeld de opties om je staf te organiseren. Met meer dan vijftig diersoorten heeft de liefhebber bovendien niks te klagen. Iedereen die staat te springen op een reboot van een serie waar veel gamers zoals ik hun jeugd aan zijn kwijtgeraakt komen waarschijnlijk prima aan hun trekken met Planet Zoo.


Planet Zoo komt op 5 november uit en is exclusief voor de pc.